Egy tech cég kulisszatitkai

„7 dolog, amit nőként tapasztaltam meg az IT világban”

2022. április 07. - Kovács Timi, Debrecen

Minden EPAM-os története más. És minden EPAM-os nő története más. Azonban mindannyian egy olyan világ részei, melyben sokáig a férfiak voltak és vannak még most is arányaiban többen. Ma még ez a helyzet. De ők már annak a tendenciának a részei, melynek nyomán egyre több és több nő dolgozik az informatikában. Az iparágra gyakorolt pozitív hatása mindennek pedig tagadhatatlan. Most az ő tapasztalataikat osztjuk meg, egy csokorba szedve. 

nok_az_it-ban_blog_thumbmail_1920x1080.png

1. Nem a diplomád, csakis a készségeid számítanak

„Ha meteorológus vagy, ebből szereztél diplomát, akkor úgy is gondolsz magadra, mint meteorológusra. Az eszedbe sem jut, hogy valójában IT szakember is vagy. Számítógép előtt ülsz és dolgozol, folyamatosan fejleszted magad, újabb és újabb programokat használsz készség szinten, a gondolkodásod logikai gondolkodás, nyelveket beszélsz és bonyolult összefüggéseket látsz át. Tehát a valóság az, hogy hiába vagy meteorológus ma, holnap bátran belevághatsz egy IT karrierbe, mert valójában a legtöbb dolog már most megvan benned, ami kell ehhez a pályához.”

2. Bátran kérdezünk, másképp gondolkozunk

„Amikor részt vettem az EPAM képzésében egy alkalommal odafordultak hozzánk lányokhoz a fiúk és megköszönték nekünk azt, hogy sokszor helyettük is feltettünk kérdéseket. Azt mondták, ha nem lennénk, fele annyi kérdés sem hangzott volna el. Hálásak voltak, hogy nem szégyelltünk kérdezni, ezáltal ők is könnyebben és többet értettek meg és sajátítottak el az anyagból. Igen, mi nők, talán bátrabbak vagyunk ebben; vállaljuk, ha valamit nem értünk, fel merjük tenni a kérdéseinket és egy más nézőpontból vizsgáljuk a problémákat.”

 3. A hangsúly a szemléletmódon van, nem a tárgyi tudáson

„Egy projekt alkalmával – olyan terület, melyben nem volt korábban jelentős tapasztalatom - részt vettem egy ügyfélinterjún, jól elbeszélgettünk, sok mindenről szó esett, ami nem kifejezetten a szakmai részét illeti a munkának. Majd arra is sor került és el is mondtam, hogy úgy érzem vannak hiányosságaim a különböző eszközök (lehet használhatjuk inkább angolul a tool-okat) tekintetében. Voltak emiatt aggodalmaim, azonban kiderült, hogy erre nincs okom. Az ügyfél elmondta, hogy nagyon tetszik neki a szemléletmódom, a hozzáállásom, az, ahogyan átlátom a dolgokat, ahogyan kommunikálok. Nagyon megnyerő volt számára az is, hogyan viszonyulok a csapatmunkához, a kollégáimhoz. Közölte, hogy ami a hiányosságokat illeti szakmai oldalról, azok mind megoldhatók. Nagy tanulság volt számomra ez a beszélgetés, mert megmutatta, hogy tényleg milyen sokat számít, hogy valóban meg akarod oldani a dolgokat, hogy a többiek is fontosak, hogy egy csapat vagyunk, akik az elejétől a végéig felelősek azért, ami kikerül a kezünk közül. Ehhez pedig nagyon sokat tesznek hozzá azok a bizonyos, jellemzően női tulajdonságok, mint a nyitottság, az érzékenység, a megértés és empátia, a kérdezés képessége.”

4. Egyenlő esély a gyerekes anyáknak

„A férfiak ott jutnak nagy előnyhöz, amikor a nők elmennek szülni, nekik meg töretlenül haladhat tovább a karrierjük. Egy olyan rugalmas munkavégzés mellett, amit az IT, az EPAM kínál, ez simán megdőlhet, mert ez egy sokkal támogatóbb rendszer. A különféle, nagyon változatos lehetőségek mellett például azáltal, hogy otthonról dolgozhatsz, megvalósulhat a tényleges négyórás munkavégzés is. Hiszen nem megy el az időd az utazásra, amitől egyből hatórás lesz a részmunkaidő."

5. A tudásmegosztás alapvetés

„Mikor úgy döntöttem, hogy váltok és jelentkeztem az EPAM képzésére, volt bennem félelem, nem is kevés. Úgy éreztem, nagyon „messziről” jövök, nincs előképzettségem, így eleve hátrányból indulok. Aztán ahogy telt az idő és egyre több emberrel beszélgettem, megismertem az itt dolgozókat, megnyugodtam. Meggyőztek róla, hogy ezt a szakmát meg lehet tanulni és ebben hatalmas segítséget nyújt az, hogy mindenkinek ott a segíteni akarás. Nem kell szólnom sem és mindig van, aki megosztja velem, amit tud, és támogat abban, hogy én is fejlődjek az ő tudása által is akár.”

6. Szoftverfejlesztés bárhonnan a világnak

„Debreceni vagyok és soha nem akartam Budapesten élni, szeretem a városunkat. Ugyanakkor szerettem volna, ha a tudásomat ugyanúgy értékelik, ahogyan a fővárosban tennék, ha ott élnék és dolgoznék. Addig, míg nem találtam meg a jelenlegi munkámat, bizony előfordult, hogy értéktelennek éreztem magam. Rájöttem, hogy mivel még évtizedeim vannak hátra a nyugdíjig, nem tehetem meg, hogy egyhelyben ülök és ugyanazon a munkahelyen várom, hogy jobbra forduljon a sorom. Váltottam, - bár részemről úgy érzem, bátor lépés volt - és megérte. Az EPAM-nál megtapasztaltam, hogy ugyanannyit érek, mint bárki más, éljek bárhol az országban.”

7. Az IT nem férfias szakma

„Az IT már jó ideje nyitott a nők felé, most pedig talán minden eddiginél több lehetőséget kínál. Tárt karokkal várják a nőket és még arra is figyelnek már sok helyen, hogy minél vegyesebb összetételű legyen egy-egy csapat. Rajtunk van tehát a sor, hogy mi is nyitottak legyünk az informatika felé! Az a nézőpont, hogy ez egy férfias szakma, kicsit elavult már. Ez szellemi munka, nem kell sziklákat emelgetni, követ törni; olyan feladat, amire a nők is képesek.”

A bejegyzés trackback címe:

https://epam.blog.hu/api/trackback/id/tr1817792415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása