Egy tech cég kulisszatitkai

Karrierváltók; változatos utak az IT karrierig I.

2022. július 11. - Szabó Rebeka1

Háromrészes sorozatunkban olyan EPAM-os szakemberek mutatkoznak be, akik egészen máshonnan indultak és végül mégis a technológia világában találták meg a helyüket, itt építik a karrierjüket. Az első részben egy villamosvezető és egy geológus mutatkozik be, akiknek ma már sokkal inkább IT-s szerepkörük határozza meg az identitásukat.

karriervaltok_blog_thumbnail_1200x630.png

„A könyvesboltban vettem egy könyvet, ebből tanultam programozni.”

„Az előző életszakaszomat nem igazán nevezném karriernek, inkább csak sodródtam az árral.” – kezdi a történetét Horváth Balázs.

„Nem voltak hosszú távú céljaim. Érettségi után elvégeztem egy technikumot, amivel végül nem tudtam elhelyezkedni. Elkezdtem taxizni. Jelentkeztem közben a Debreceni Egyetem villamosmérnöki szakára, ahova fel is vettek, de a munka mellett nem tudtam elvégezni. Három - négy év telt el a taxizással, majd egy gyárban helyezkedtem el beültetőgép kezelőként. Egy évet dolgoztam itt, majd villamosvezető lettem. Majdnem hat évet húztam le így, a végére borzasztóan kiégtem. Minden egyes munka kényszermegoldás volt. Sodródtam.” – folytatja, mi vezetett oda, hogy valami másba kezdjen.

„Szerettem volna olyan területen dolgozni, ahol sok a kihívás, van megbecsülés, elismerés, és legfőképp azt csinálhatom, amit szeretek és még meg is fizetnek. Úgy akartam ébredni reggelente, hogy nincs az “Anyaaa, nem akarok iskolába menni!” érzés. Először ki kellett találnom, hogy mi az, amit tényleg szeretnék csinálni, ami végre egy hivatás lenne, nem pedig munka. Szerencsére volt időm gondolkodni míg mentem körbe-körbe a villamossal... .”

Az egyetemen Balázs programozást is tanult, amit nagyon szeretett. Így jutott el oda, hogy talán ezzel kellene foglalkoznia.

„Bementem a könyvesboltba és vettem egy könyvet; munka után, este, éjszaka, hétvégeken kezdtem el tanulni. A legnagyobb áttörést a járványhelyzet hozta. Kevesebbet kellett dolgoznom, több időm volt tanulni. Jelentkeztem az Újratervezés Programra, ami egy állami informatikai képzés. Ez első körben egy 8 hetes videókurzust jelentett, amit egy záróvizsga és egy kompetencia teszt zárt. A vizsga után lehetett jelentkezni a következő, már államilag támogatott képzésre, ahova sikeresen bekerültem. Saját magam is fejlesztettem a tudásom és a kettő együtt azt eredményezte, hogy egy erős alaptudásra tettem szert. Ez elég lökést adott ahhoz, hogy felmondjak a közlekedési vállalatnál és teljes egészében a tanulásra fókuszáljak.”

Balázs létrehozott magának egy LinkedIn profilt, amiben a legfontosabb tényeket közölte csupán. „Azt írtam, hogy karrierváltó frontendes vagyok, ez volt a kulcsszó. Pár hét telt el csupán és üzenet érkezett. Van-e kedvem JavaScript fejlesztőként kipróbálni magam az EPAM-nál?”

A többi már történelem, ugyanakkor van néhány fontos momentum, amit Balázs kiemel, amikor a váltásról beszél.

A legjobban az ösztönzött, hogy tényleg váltani akartam, nem pedig panaszkodni a helyzetemről. Voltak nehéz pontok, például, amikor felmondtam úgy, hogy még semmi biztosat nem tudtam az elhelyezkedéssel kapcsolatban, de azt igen, hogy legalább fél évig munka nélküli leszek. A felmondásomat követően a feleségem várandós lett, ami elég sok dolgot felülírt. Az eredmény végül mégis az lett, hogy EPAM-osként sokkal több időm van a családomra, és azt csinálom, amiben örömömet lelem. Túl rövid az élet ahhoz, hogy ne azzal foglalkozzunk, amit szeretünk.”

 

„Miért akar egy földtudományi mérnök adatvizualizációval foglalkozni?”

„Kezdetben a földtudományi szakirány, a geológia felé indultam el; mindig is érdekelt hogyan épül fel a talaj a lábunk alatt vagy épp miért történnek a földrengések. – ez már Németh Edina története, az ő érdeklődése alapvetően innen startolt.

„Aztán hamar kiderült, hogy ez csak a jéghegy csúcsa, mivel a különböző geológiai folyamatok megértéséhez komoly fizikai, kémiai és statisztikai számítások, adatgyűjtések segítségével juthatunk el. Mindezeket a számításokat, adatokat természetesen közérthető formában – táblázatok, diagramok segítségével – prezentálni is kell.” - folytatja, mi terelte lassanként a gondolkodását egy másik terület felé. Mivel egyetemi csoportjába számos külföldi hallgató is járt, így az angolt napi szinten, igen intenzíven gyakorolhatta, ami hatalmas előnyt jelentett a későbbiekben. Edinának nagyon tetszett a „multikulti” környezet és nagy elhatározása volt, hogy végzés után azonnal beleveti magát a munka világába.

„Ebben a szakmában sajnos - mai fejjel már annyira azért mégsem sajnálom - nem találtam olyan céget itthon, ahol szívesen elhelyezkedtem volna. Különböző social media platformokon kezdtem el nézelődni milyen alternatívák jöhetnek még szóba számomra. Így találtam rá az első munkahelyemre, ahol piackutatási kérdőívekkel, adatokkal és adatvizualizációval foglalkoznak.”

Sokat nem gondolkozott, beadta a jelentkezését.

„Pontosan emlékszem egy kérdésre, ami később az EPAM-os interjúimon is felmerült. Azt kérdezték, miért akar egy földtudományi mérnök adatvizualizációval foglalkozni? Trükkös kérdés, de nem elrugaszkodott ötlet a váltás. A földtudományokban kémiai, fizikai adatokat kellett közérthető formában ábrázolni és prezentálni, az üzleti világban ugyanez a feladat, csak ott már gazdasági mutatókkal kell dolgozni.”

Edina az új szerepkörhöz tartozó elméletet megtanulta, szoftveres tudást is fejlesztette. „Feladatköröm széles spektrumon mozgott, viszont egy idő után éreztem, hogy egy fókuszáltabb feladatkör sokkal jobban passzolna hozzám. Ráadásul szerettem volna populárisabb tool-kal foglalkozni.”

Itt pedig már a fiatal szakember EPAM-os pályafutásának kezdetéhez is értünk.

„Az interjúk során kiderült, hogy a változatos projektek mellett, a feladatkörök jól elhatároltak, mindenki a saját területével foglalkozik és így a legjobbat tudja kihozni magából. Számomra ez az adatvizualizáció és a hozzá tartozó ügyfeles megbeszélések – jelenleg is Tableau-ban dolgozom és segítek az ügyfeleknek megtalálni a számukra leghasznosabb Data Viz megoldásokat. Mindemellett az SQL és a Snowflake rejtelmeit is sikerült elsajátítanom a belsős tréningeken és ezt persze a mostani projektemen is remekül tudom alkalmazni.

Fiatal pályakezdőként az ösztönző erőm az volt, hogy a saját lábamra álljak és egy olyan karriert találjak magamnak, ami az évek múltán sem válik unalmassá.”

 

A fenti történtetek bizonyítják, hogy az IT-ba vezető út sokszor nem egyenes, sosincs késő erre a pályára kerülni. Ha szeretnél még hasonlóan izgalmas karrierváltásokról olvasni, kövesd blogunkat, hiszen hamarosan érkezik a sorozat második része!

Ha pedig te is kedvet kaptál, hogy csatlakozz az EPAM-hoz, nyitott pozícióinkról itt olvashatsz bővebben.

A bejegyzés trackback címe:

https://epam.blog.hu/api/trackback/id/tr7517877805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása