„A tárgyalóképes angoltudás megszerzése sem nehezebb, mint letenni a jogosítványt.”-állítja Dinca Vilmos, az EPAM English Departmentjének egyik tapasztalt angoltanára. A cégnél ugyanis külön szekció foglalkozik az itt dolgozók angol nyelvtudásának fejlesztésével, az oktatók teljes állásban segítik a kollégák nyelvi gyarapodását. Nem csupán ebben különbözik azonban az átlagos vállalati angoloktatástól az EPAM rendszere. „A kiindulópont az, hogy az EPAM-ban a kommunikáció hivatalos nyelve az angol. A cél mindenekelőtt az, hogy az itt dolgozók egy olyan eszközt kapjanak a kezükbe, mellyel hatékonyan és problémamentesen tudnak más anyanyelvű kollégákkal angolul kommunikálni. Mivel a napi munka során számos kihívással találkoznak a kollégák, azt szeretnénk, hogy nyelvi nehézségek ne hátráltassák őket, ez ne legyen tényező a feladatok megoldásakor.” – mondja Fölföldi Petra, aki Vilmoshoz hasonlóan szintén az EPAM egyik főállású angoltanár kollégája. Ennek a célnak a szolgálatában számos kurzuson vehetnek részt azok, akik fejleszteni szeretnék valamilyen területen az angoljukat.
Sokszínű paletta minden igényre
„Egy Business Analyst-nek a munkája fontos része az egyeztetés, egyezkedés, így számára jó választás lehet az English for Negotiation kurzusunk.” – szemlélteti Petra, mire gondol, amikor azt mondja, sokféle lehetőség közül választhatnak az EPAM-osok. A tanfolyam paletta nagyon széles, éppen azért, hogy mindenki megtalálhassa azt, amire szüksége van. Sokan bizonytalanok, vagy nincs elég önbizalmuk - gyakran akár alaptalanul -, de olyan is előfordul, hogy valóban szükséges a fejlesztés. Mindkét esetben jó, ha azt érzi a tanulni vágyó, hogy van választása, nem egy olyan kurzusra kell beülnie, ahol egyentananyag szerint haladnak, általános oktatással. Az EPAM Policy szerint az elvárt belépő szint a B1-es, középfokú tudás, aminek az eléréséhez segítséget nyújt az üzleti angol kurzus. Vannak, akik már a jelentkezéskor bizonytalanok az elvárt angoltudás miatt, pedig ha jók az alapok, emiatt nem érdemes elszalasztani egy kivételes álláslehetőséget. „A tanfolyamokat házon belül is különböző szinten hirdetjük meg, így nem kerül egy csoportba a haladó egy magasabb szinten járó tanulóval. Amikor egy kolléga csatlakozik az EPAM-hoz már az első néhány hét alatt sor kerül egy angol szintfelmérésre, így pontosan tudjuk, honnan kell kezdenie vagy folytatnia a fejlődést. Például az intenzív kurzusok heti kétszeri, 80-90 perces órákból állnak, és 40-42 alkalmat jelentenek. Emellett az otthoni tanuláshoz is mindent biztosítunk, cikkek, önálló tanulást segítő anyagok állnak rendelkezésre, tanulócsoportokat szervezünk.” – mutatja be Vilmos, hogyan fest egy EPAM-os angol tanfolyam. A fenti példákon túl az English Department szervez külön csak a nyelvtanra fókuszáló tanfolyamot is, de kiejtés fejlesztő tréning, és egy Authentic Listening névre hallgató kurzus is elérhető többek között. Ez utóbbinak a lényege, hogy segítse, hogy a különböző nációk - akik teljesen más háttérrel, kultúrával rendelkeznek és az angolt is másként beszélik - amikor egymással kommunikálnak, nem az anyanyelvükön, jól megértsék egymás szándékait, gondolatait, mondanivalóját.
Finomhangolás
„Vannak, akik jobb, vannak, akik gyengébb nyelvérzékkel rendelkeznek. Hogy a fenti, autóvezetős hasonlatnál maradjunk: ahogyan egyesek hamarabb ráéreznek a vezetésre, úgy a nyelvtudás megszerzése is ilyen készség”- mondja Vilmos. A két angoltanár egybehangzó véleménye, hogy kitartással, egy jó tanárral, valamint megfelelő iránymutatással bárki számára elérhető egy, a napi munkában már jól alkalmazható középszintű nyelvtudás. Ha ezt elérte valaki, onnantól az EPAM-nál rengeteg a lehetősége arra, hogy fejlődjön és tovább gyarapítsa a nyelvtudását, mindenféle téren. Ezen a szinten gyakran már nem is igazán nyelvtanulásról, hanem finomhangolásról van szó.
Célok, türelem és nyitottság
Fölföldi Petra szerint a nyelvtanulás három fő kulcsa a helyes célok kitűzése, a nyitottság és talán a legfontosabb a türelem. „Mindig elmondom a diákjaimnak, hogy legyen reflexívek és fedezzék fel, mi az, ami stresszeli őket, hol akadtak el, mi az, ami miatt nehezebben tudnak érvényesülni angolul. Ha ez megvan, szabjanak maguknak reális időkeretet a fejlődésre és legyenek nyitottak az új felé. Mi, a trénerek, mindezekben támogatjuk őket és segítünk a célok elérésében, nagyon sokféle módon.” Nagy előny például, hogy az EPAM-nál nem csupán magában a nyelv elsajátításában támogatják a dolgozóikat, hanem egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a tanulásmódszertanra is, annak érdekében, hogy a kollégák megtalálják, hogyan lehet autonóm módon, otthon fejleszteni az angoltudásukat, mi az a stílus, stratégia, ami egyénenként a leghatékonyabb. „Aki eredményesen szeretne angolul tanulni, engedje el a korábbi, főként az iskolában megélt rossz tapasztalatait és találja meg a belső motivációit. Könyvek, filmek, bármi egyéb segíthet, a lényeg, hogy olyan dolog legyen, ami érdekli a nyelvtanulót angol nyelven is. Talán a legjobb tanács pedig, ami segít feloldani a gátlásokat, ha merünk hibázni. Nem baj, ha ötször nem megy, ha hatodszorra ki tudjuk javítani a hibát. Akkor az már sikertörténet.”