Egy tech cég kulisszatitkai

Mit csinál a ... Business Analyst?

2021. március 25. - Kárpáti Judit

"Az IT területen az üzleti elemzés kicsit mást jelent, mint általánosságban véve, speciális szelete ez az üzleti elemzésnek.” - mondja Zsolt és a beszélgetésből nem csupán az derül ki, miben áll ez a különbőzőség, hanem az is, milyen feladatokat lát el nap mint nap, mi motiválja és hogyan alakulhat egy Business Analyst karrierje az EPAM-nál.

zsolt_balassa_blog.png

Hogyan alakult a karrierutad, miként jutottál el az EPAM-ig?

A karrierem meglehetősen kanyargósan vezetett a mostani pozíciómig. 13 évvel ezelőtt sales-esként kezdtem egy rendszerintegrátor cégnél, azóta dolgoztam System Analyst-ként az állami szektorban, voltam közbeszerzési szakértő kis- és középvállalatoknál, az EPAM-hoz pedig két éve csatlakoztam. Van némi presales és menedzsment tapasztalatom is, de így utólag visszatekintve, általánosságban elmondható, hogy a munkaidőm jelentős részét akkor is üzleti elemzői feladatok tették ki, amikor más állt a munkaköri leírásomban. Jelenleg Senior Business Analyst-ként dolgozom, pénzügyi területen, és elsősorban pénzmosást megelőző és felismerő rendszerekkel foglalkozom.

Mit takar általánosságban ez a pozíció, milyen feladatok tartoznak ehhez a munkakörhöz?

Az üzleti elemzés elég széles diszciplína és a szoftverfejlesztés, vagy még tágabb értelemben az IT is csak egy szeletét fedi le a lehetséges alkalmazás területeinek. Általánosságban az üzleti elemző az üzleti igények felismerésével, megfogalmazásával és mindenki számára érthető módon történő közzétételével foglalkozik. Elvégzi azokat az elemzői feladatokat, amik az igények optimális kielégítését elősegítő, vagy lehetővé tevő megoldásokhoz kapcsolódnak és ezeknek a megoldásoknak a megvalósítási folyamatában segít, illetve utánköveti a megvalósítási fázisban létrehozott termékeket.

Mégis mik azok a feladatok, amikkel napi szinten foglalkozol? Hogyan képzelhető el ez a munka egy projekten belül?

Az ügyfelekkel, az ügyfelek képviselőivel, a fejlesztőkkel, illetve a tesztelő csapat tagjaival gyakorlatilag folyamatos kapcsolatban vagyok, napközben egyik „call”-ból megyek a következőbe, és már a meeting alatt e-mailt írok, hogy a következő megbeszélést el tudjuk kezdeni, meg tudjuk szervezni és így tovább. Az én munkám általánosságban annak a megértését igyekszik támogatni, hogy az ügyfélnek egészen pontosan mik az igényei. Mindez azt jelenti, hogy a tágabb szakmai és üzleti kontextusba helyezve a nekünk átadott információkból megpróbáljuk felderíteni a valódi, mélyben meghúzódó indokokat és szükségleteket. Ezeket aztán szoftvermegoldásokkal igyekszünk kielégíteni és megválaszolni. A napi munkám tulajdonképpen abból áll, hogy a folyamatos információáramlást próbálom elősegíteni és biztosítani az ügyfél és a fejlesztő csapat között. Felderítem az igényeket és dokumentálom őket valamilyen közérthető formában, úgy, hogy azok az üzleti megrendelők számára is érthetőek és elfogadhatóak legyenek. Mindez az információ a fejlesztő csapat számára is egy alapot szolgáltat, amelyre támaszkodva fel tudják építeni a megoldást biztosító szoftvereket, applikációkat és azok sajátosságait.

Mennyiben különbözik ez a munka egy másik IT cégnél végzett ugyanilyen típusú munkához képest az EPAM-ban?

Az EPAM egyike azon kevés cégeknek a magyar piacon, amelyek jellemzően külföldi megrendelők számára dolgoznak, emellett az is sajátosság, hogy a cég gyakorlatilag minden iparágban jelen van. Emiatt kollégáinkat nem csak egy adott szakterületre képezzük; egy EPAM-os üzleti elemzőnek átfogó és általános tudással kell rendelkeznie minden üzleti területen. Ha például egy BA egy utazási profilú cég projektjéről átkerül egy egészségügyben érdekelt cég projektjére, akkor rendelkeznie kell azokkal a strukturált általános szakmai ismeretekkel, amik lehetővé teszik, hogy a szakmai best practice-ket, illetve a korábbi tapasztalatait ezen az új területen is kamatoztatni tudja. Itt gyors helyzetelemző, helyzetfelismerő készségre van szükség, képesnek kell lennie arra, hogy olyan ismereteket is szintetizálni tudjon, amelyek korábban nem álltak rendelkezésre, és rövid idő alatt kell megszereznie az új területtel kapcsolatos szakmai tudást.

Milyen további készségeket, elvárt tapasztalatokat emelnél ki?

A szükséges tapasztalatok mértéke nagyban függ a megcélzott szinttől. Junior kollégáktól általában nem várunk el szakirányú tapasztalatokat, az ő esetükben az attitűd és a releváns soft skill-ek sokkal fontosabbak. A medior és senior kollégáknál 3-5 éves tapasztalat általánosságban elvártnak tekinthető, viszont fontos megemlíteni, hogy ez nem feltétlenül üzleti elemzőként szerzett szakmai tapasztalatot jelent. Szoftverfejlesztőként, szoftvertesztelőként, projektmenedzserként vagy sales-esként is lehet nagyon fontos és az üzleti elemzésben remekül használható ismereteket szerezni. A képességek és készségek közül kiemelném a kommunikációs kompetenciákat: nem árt, ha valaki szóban és írásban is jó kifejezőkészséggel bír. A megbízhatóság, a pontosság és a jó elemzőkészség szintén fontosak az üzleti elemző számára. Egészében véve azt gondolom, ha valakiben él a kíváncsiság, a nyitottság és szereti megérteni az ok-okozati összefüggéseket, akkor mindez nagyon jó alapot jelent egy potenciális üzleti elemzői karrierhez.

Kik azok a kollégáid, akikkel a napi munka során kapcsolatban állsz?

Ha piramisszerűen akarom felvázolni a kapcsolattartási sémát, akkor a piramis alján, a legszélesebb rétegben egyértelműen a szoftverfejlesztő csapat tagjai foglalnak helyet. Velük a napi "stand up"-okon (reggeli megbeszélés szakzsargonja, a szerk.) kívül is, gyakorlatilag folyamatosan beszélgetünk arról, hogy pontosan mik az üzleti igények, mit kell megvalósítani a szoftvermegoldásokkal. Nagyjából ugyanennyi időt töltök a tesztelő csapat tagjaival is, hiszen a tesztelőknek is maradéktalanul érteniük kell az üzleti logikát és az igényeket, hogy teljeskörűen tesztelni tudják azokat a megoldásokat, melyeket a fejlesztő kollégák előállítanak. Az ügyfél képviselőivel szintén folyamatos és napi szintű a kapcsolattartás annak érdekében, hogy nyomon kövessük, igényeikben, az általuk megfogalmazott követelményekben volt-e változás, illetve a közép- és hosszú távú terveiknek megfelelően milyen új feature-ök biztosítására kell felkészülnünk. Párhuzamosan azt is nyomon kell követnünk, hogy a korábban általunk implementált megoldások naprakészek-e még, esetleg a változó üzleti igényeknek megfelelően módosításra, változtatásra szorulnak-e. Mindemellett a projektmenedzserekkel és delivery managerekkel is fenn kell tartanunk a párbeszédet, illetve a kapcsolódó projekteken dolgozó business analyst kollégákkal is folyamatos, napi szintű egyeztetések zajlanak, hogy össze tudjuk hangolni azokat a tevékenységeket, melyek befolyásolják egymás munkáját.

Cégen belül rendelkezésre állnak-e olyan képzések, amelyek által ezen a területen dolgozó kollégák fejlődni tudnak?

Gyakorlatilag a belépés pillanatától biztosít a cég olyan lehetőségeket, amelyek a szakmai fejlődés folyamatát segítik elő. Amikor egy új kolléga csatlakozik a céghez, akkor a BA-k esetében létezik egy úgynevezett „buddy system”. Ennek lényege, hogy egy, már régebb óta a cégnél dolgozó képzett, tapasztalt kolléga segít az új belépőnek megismerkedni az EPAM-mal, mint céggel és szervezeti kultúrával. Ha az onboarding fázis lezajlott, és az új kolléga átfogóan szeretné fejleszteni az alapvető BA kompetenciáit, akkor az úgynevezett „BA  Academy” projekt biztosít lehetőséget erre. Itt képzett és nagy gyakorlattal rendelkező kollégák beszélnek általánosságban az üzleti elemzői munka során felmerülő feladatokról és azokról a tudásterületekről, amelyekben érdemes és szükséges elmélyíteni az ismereteket. Ha valaki nem általános tudásra vágyik, hanem egy adott területre fókuszálva szeretné fejleszteni a BA specifikus ismereteit, akkor mentoring és coaching lehetőségek is rendelkezésre állnak számára. Azt is kiemelném, hogyha egy kollégában oktatói, előadói ambíciók élnek, akkor ezen törekvések kielégítésére is van lehetősége, ugyanis az EPAM-nak több hazai egyetemmel van együttműködési megállapodása. Ennek keretében szoftverfejlesztő, szoftvertesztelő és business analyst kollégák tartanak előadásokat és ezek folyamán az oktatói, előadói, prezentációs készségek fejlesztésére is lehetőség nyílik. Emellett ott van az assessment rendszer, melynek segítségével a szakmai előrelépés egy előre meghatározott és lehetőség szerint standardizált és objektív követelményrendszer mentén történik és az embernek egy szakmai bizottság előtt kell számot adnia a tudásáról; arról, hogy felkészült arra, hogy feljebb lépjen a következő szakmai szintre.

Milyen lehetőségek várnak arra, aki ezen a pályán indul el az EPAM-nál?

Ha az ember elsajátítja a szükséges ismereteket és megfelelő tapasztalatok birtokában van, akkor a szenioritási szint növekedésével a nagyobb és összetettebb projektek BA feladatainak szervezése és irányítása lehet, vagy lesz az elsődleges feladata. Ugyanakkor ezzel párhuzamosan megnyílhat az ember előtt a tanácsadói szerepkör is, de BA-ként Resource Manager vagy Delivery Manager irányba is tovább lehet fejlődni, illetve a nemzetközi BA közösség életében is egyre aktívabb szerep betöltésére nyílik lehetőség, így mindenki a saját képességeinek, készségeinek és érdeklődésének megfelelően tudja továbbfejleszteni a karrierjét. A BA karrier nem leágazás nélküli autópálya. Nagyon sok választási lehetőséget nyújt az ember számára attól függően milyen területek érdeklik, és hogyan képzeli el a jövőjét 3, 5 vagy akár 10 év távlatában.

 

Business Analyst Karrier lehetőségek

 

A bejegyzés trackback címe:

https://epam.blog.hu/api/trackback/id/tr8216475910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása