Programozó matematikusként végzett az ELTE-n, programozóként kezdte a karrierjét. Egykori főnöke azonban észrevette, hogy szeret másokat segíteni, ezért efelé terelte. Egészen addig, míg ő maga is rájött, hogy számára sokkal nagyobb öröm mások fejlődését támogatni, mint eredeti, szoftverfejlesztői karrierjében előrelépni. Ma az EPAM Hungary Senior Resource Development Managereként ő felel többek között a képzési programokért és az ő nevéhez fűződik a tavaly indult EPAM Mentorprogram kidolgozása és vezetése is.
Interjú Körözsi Tamással, az EPAM Mentorprogram vezetőjével
Lassan tíz éve, hogy az EPAM különféle képzési programokat indít a te vezetéseddel. Azt beszélik, hogy a mai napig minden egyes jelöltet te magad interjúztatod. Ennyire szeretsz beszélgetni?
“Valóban majd’15 éve veszek részt szakmai kiválasztásban, dacára annak, hogy az én pozíciómban ez már rég nem lenne elvárás. Több ezer emberrel ültem már szemközt, számomra azonban hatalmas motiváció, hogy így találkozhatok azzal a néhánnyal, aki valóban kivételes tehetség, „csiszolatlan gyémánt”.”
Őket és a többieket, akiket végül kiválasztasz, miről ismered fel?
„Az első öt percben kiderül minden. Azokat a fontos készségeket, képességeket kell azonosítani, melyek alapján el tudom dönteni, hogy érdemes-e valakivel dolgozni. Ezek pedig a logikai, az analitikai és a programozói készség. Annak, akinek jó képességei vannak, úgyis meg tudunk tanítani bármit.”
Mi a kiválasztás folyamata onnantól, hogy valaki felfigyel a lehetőségre vagy hall róla valakitől?
„Az önéletrajz/érdeklődés beérkezését követően az egyik recruiterünk megkeresi, és szakmai előszűrésként küld egy online tesztet. Ezt követi egy beszélgetés a recruieterrel, majd pedig velem. Három részből áll minden beszélgetés; elsőként szeretném őket általánosságban kicsit jobban megismerni, majd beszélgetünk a programról és végül „szakmázunk” egy kicsit. A jelöltek ettől a résztől szoktak a legjobban tartani és meglepődnek, amikor kiderül, hogy semmilyen szakmai kérdést nem teszek fel, egy problémát kell megoldaniuk viszonylag önállóan.”
Mi a helyzet azokkal, akik nem felelnek meg a követelményeknek?
„Sikerülhet bármilyen rosszul valakinek az interjúja, nálunk nagyon fontos, hogy jókedvűen menjen el innen. Mindenkinek igyekszem útravalót adni; összeállítottunk egy olyan online tanulócsomagot, amit „át tudunk nyújtani”, konkrét feltételrendszerrel, melyet, ha teljesít, akkor visszajöhet, és újra megpróbálkozhat. Volt rá példa, hogy valaki pár hónap elteltével jelentkezett ismét és bekerült, mert addigra felkészült. Hiszek abban, hogy bárki képes fejlődni.”
Hogyan zajlik maga a program?
„Nincs konkrét indulási időpont, ahogy valaki bekerül, elindul számára a program. Egyesével foglalkozunk mindenkivel, nem csoportosan. A kiválasztott résztvevők hozzám kerülnek, én vagyok felelős a szakmai anyagért, amit megkapnak és a mentorokat is én választom ki, az EPAM-os önként jelentkezők közül. A képzés online történik, hozzáférést biztosítunk a tréninganyagokhoz, amit önállóan kell feldolgozni és kapnak egy naptárt is, tehát pontosan tudják, hogy mit, mikorra kell teljesíteni. A mentor hetente háromszor tart konzultációt skypon, megbeszélik a haladást, mesél a szakmáról, válaszol a kérdésekre. Hozzánk csak akkor jönnek be a mentoráltak az irodába, amikor vizsgáznak. Mi a mentorokkal hetente tartunk egy megbeszélést, ahol egyesével mindenki előmenetelét egyeztetjük; ki, hol tart, hogy érzi magát a programban, miben szorul segítségre. A program időtartama hivatalosan hat-hét hónap, a résztvevők 31 modulon mennek végig, 23 vizsgát kell teljesíteniük és több mint 600 tréning videót kell feldolgozniuk. Ez egy nagyon gyakorlatorientált mentorálás; a résztvevők tanulóidejének - ami hetente 15-20 óra - a fele, a gyakorlati feladatok megoldását teszi ki. Ugyanakkor nagyon rugalmasak vagyunk; aki úgy érzi, szükséges számára, kérhet szünetet, például vizsgaidőszakban.”
Miben különbözik az EPAM Mentorprogram egy bootcamptől?
„Mi nem programozó iskola vagyunk, a programozni már tudó embereknek tanítjuk meg a professzionális szoftverfejlesztés csínját-bínját. Vannak persze kivételek, de aki elvégez egy bootcampet, az nem kerül be hozzánk, mert még nem tud eleget, 4-5 hónap alatt nehéz ezeket a készségeket kifejleszteni. Ehhez több száz órát el kell tölteni a számítógéppel, programozással. A mentorprogram legnagyobb előnye abban áll, hogy mielőtt még végezne valaki az egyetemen, mellé állunk és mire diplomázik, meglesz az a tudása, amit az ipar is elvár. De fontos elmondani azt is, hogy nem feltétel az egyetemi végzettség, a tudás számít. Járt már nálam 19 éves autószerelő technikus és úgy tudott programozni, hogy lepipálta egy neves egyetem programtervezőit. Egyből felvettem.”
Hányan vettek eddig részt a programban és milyen terveitek vannak a következőkre?
„Havonta hét új embert tudunk felvenni a csapatba, csak Budapestre, most indult a program Debrecenben és Szegeden is, így ezeknek a városoknak a környékén élők számára is adott már a lehetőség. Eddig 25-en végeztek, 35-en vesznek részt jelenleg és még 60 embert várunk a programba a közeljövőben.”
Több ezer interjú, évtizedes tapasztalat után mi jelenthet még számodra kihívást ebben a munkában?
„Van egy fontos dolog, amit nevezhetünk kihívásnak is; a mentorokat meggyőzni arról, hogy ez nagyon jó feladat, és ne az jelentkezzen, aki azt hiszi, hogy már mindent tud, hanem az, aki tudja, hogy még sok mindent nem tud. Aki mentornak jelentkezik, saját maga is fejlődni, tanulni fog. A célom az, hogy aki elvégezte a mentorprogramot, dolgozzon egy kicsit a szakmában, fél-egy évet, ezután belőlük lesznek a legjobb mentorok. Ez jelent igazán nagy előnyt a cégnek és az itt dolgozóknak is.”