Egy tech cég kulisszatitkai

„Projekten vagyok!” 1. rész: Nyolc projekt egy programban, Wealth Management területen

2021. június 15. - Lajter Ági

„Projekten vagyok!” címmel új sorozatot indítottunk a LifeInTech csatornán. A „Mit csinál a...” sorozat szerepköreinek bemutatása után ezúttal arról beszélgetünk, hogyan épül fel egy projekt, egy csapat, milyen szerepekben, kik dolgoznak benne és milyen feladatokat végeznek. A nyitó epizódban egy új program alá szerveződött projektről beszélgettünk Lővey Dáviddal, Dallos Mihállyal és Pozsonyi Zoltánnal. Blogverzió, összefoglalva, alább!

microsoftteams-image_30.png

  • Dallos Mihály Scrum Master, Zolival egy csapatban dolgozik, négy éve EPAM-os, január elején kezdett a szóban forgó projekten.
  • Pozsonyi Zoltán hat és fél éve EPAM-os, a projekten fél éve Team Lead-ként tevékenykedik. Feladata, hogy technikai szempontból megszervezze a csapat munkáját, öt-hat fős csapatot vezet.
  • Lővey Dávid programmenedzserként dolgozik az ügyfélnél. Az ő szerepköre, hogy a különböző a projekteket segíti összehangolni. Egy másik projekten Scrum Masterként is dolgozik.

Program és projektek

2020 őszén indult el az az ügyfél-program, mely több projektet is magában foglal és melyet a hazai EPAM egyik Delivery Centere indított el.

Az új programban hat különböző projekt szerepel; az első, nyár végén indulót ősszel öt másik követte. Összesen nyolc projekt van a programban, melyek nem csupán Magyarországon működnek, van egy fejlesztői központ az USA-ban és folyamatban van egy lengyel csapat csatlakozása is.” – meséli Lővey Dávid, programmenedzser.

A főképp Wealth Management területen tevékenykedő kliens a program keretében a már elavult, un. legacy rendszereit szeretné újra implementálni és dizájnolni, mindezt AWS környezetben, a legmodernebb technológiákat alkalmazva.

Az emberek szeretnek ezzel dolgozni, az AWS most nagy hype, mindenki meg akarja tanulni.” – ezt már Pozsonyi Zoltán, Team Lead jegyzi meg, hozzátéve, hogy

alapszintű business tudás szükséges a munkához, és az ügyfél remekül ellátja a csapatot információkkal. Ennek letéteményese az ügyfél által delegált Product Owner (PO), aki amellett, hogy meghatározza, mi a feladat, egyúttal végső döntéshozó is. Ért az adott területhez és biztosítja azokat a szakértőket, akik specifikusabb tudással rendelkeznek és válaszokat tudnak adni a  projekten dolgozóknak.

 

Scrum, ami összeköt

Olyan ez a program, mint egy föderáció; több félig független team dolgozik a saját projektjén, de mégis együtt. A nyolc projekt más-más területen dolgozik mégis egységesek abban, hogy Scrum keretrendszert használnak, a ceremóniák, a folyamatok nagyon hasonlítanak mindenhol. Szintén hasonlóság, hogy a már említett PO-t a kliens hozza, aki beépül a csapatba. Ez pedig egy nagyon jó set-up, nincsenek nagyon éles határok az „ők” és a „mi” között, sokkal jobb így a környezet, összehangban van az emberek hozzáállása és a szervezet támogatása is.” – ismerteti a kereteket Dallos Mihály, Scrum Master.

Maga a Scrum egy általános rendszert követ, melynek részei különböző ceremóniák, mint a Daily Stand-up, a Sprint Planning vagy a Retrospective. A csapat a Daily Stand-upokon találkozik egymással, ahol röviden megbeszélik, ki, hol tart, mi a következő feladat, amivel foglalkozik aznap. Ha van elakadás, azt is jelzik és a csapat közösen dolgozik az elhárításon, ahogyan a meetingeken legtöbbször jelen lévő PO is segít ezekben a kérdésekben. A fejlesztők közösen dolgoznak az adott Sprintben, a Sprint célok eléréshez csapatmunkában próbálják megoldani a feladatokat. A Scrum Master feladata pedig, hogy aktívan részt vegyen ebben a folyamatban. Mivel a különböző csapatok, különböző nyelvekben kódolnak, back-end és front-end fejlesztés is zajlik, így minden csapat kicsit más.

 

Nemzetközi csapat - időzónák közt

A csapat nemzetközi, hiszen az amerikai kontinenssel dolgoznak, így a hat óra időeltérés a napi munka egyik tényezője. Az ügyfél-meetingek jellemzően délután kettőtől hat óráig tartó intervallumban zajlanak, ezért is nagyon hatékony, hogy vannak a csapatban „on shore” kollégák is, akik EPAM-osok, ám helyileg az USA-ban dolgoznak. Ez azért nagyon hasznos, mert így ott lehetnek az ügyféllel egy időzónában, így sokkal könnyebben tudják információval segíteni a hazai terepen dolgozó csapatot.

Ebben a programban a kliens kifejezetten rugalmas, így viszonylag korán kezdődik a közös munka és így a vége sem húzódik el nagyon későig.” – mondja Dávid és kollégái hozzáteszik, szigorú kötöttség e téren nincsen. Ha alkalmanként később tartanak egy meetinget, lehet, hogy másnap később kezdi el az adott kolléga a feladatait, így egyensúlyt lehet tartani munka és magánélet között. Emellett, mivel a projekt a járvány időszaka alatt indult, a home office helyzet is ad egyfajta rugalmasságot a csapattagoknak.

 

Projektépítés online

A legnagyobb kihívást épp ez utóbbi tényező jelentette egyben, hiszen a csapat kialakítását

úgy kellett sikeresen megoldani, hogy az egyes emberek gyakran még soha nem találkoztak egymással. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy ez lehetséges, ám így még fontosabbá váltak a megbeszélések, a problémák gyors tisztázása, a folyamatos kommunikáció egymással, különböző fórumokon.

Mindezeken kívül igyekszünk heti egyszer például virtuális kávézást beiktatni, amikor nem a munkáról beszélgetünk, de akad olyan csapat, ahol naponta van negyedórás napindító kávézás és virtuális csapatépítést is tartanak kéthetente.” – vázolja Misi, milyen eszközökkel igyekeznek egyben tartani a csapatokat.

 

Az ideális csapattag

Jelenleg globálisan összesen nyolc projekt fut, és szeretnének újabb streameket nyitni Magyarországon is. Az egyes projektek érettsége más-és más, vannak, amiket már zártak, az adott csapat ilyenkor átmegy egy új projektre, új lehetőségeket kapnak, hiszen van munka bőven.

Az újonnan érkezőket a beilleszkedés érdekében online is „Buddy-program” várja, melynek a lényege, hogy egy kijelölt kolléga segíti, kíséri az új kollégát a projekten.

Az új kollégák felvétele pedig folyamatos, keresik az ideális csapattagot; a leendő EPAM-os fejlesztő jól alkalmazkodik már meglévő csapathoz, képes velük együtt lélegezni. A jelenlegi környezetre – home office – nyitott, képes távolról is elvégezni a feladatait. Fontos a jó kommunikáció és, hogy ez angolul is menjen, hiszen a mindennapi munka nyelve ez. Ehhez azonban a cég maga is remek lehetőségeket biztosít; az alapnak tekinthető középfokú tudást könnyen fejlesztheti itt, aki szeretné, hiszen a saját angol csapat mindenféle fajta kurzust biztosít a tanulni vágyóknak.

A készségek sorában továbbá kiemelt jelentőségű a kezdeményezőkészség, hiszen a Scrum csapatban fontos, hogy magukénak érezzék a kollégák a problémák megoldását, a közösség érdekében.” – zárja gondolatát Dávid.

 Podcast link: https://epa.ms/ProjektenVagyok1

 

A bejegyzés trackback címe:

https://epam.blog.hu/api/trackback/id/tr4716594166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása