Egy tech cég kulisszatitkai

„A Scrum Master célja, hogy ne legyen rá szükség.”

2020. szeptember 02. - Kárpáti Judit

„Mit csinál a ...” sorozatunk legújabb részében Sólyom Zsófiával, az EPAM Scrum Masterével beszélgettünk. Zsófi több, mint négy éve dolgozik az EPAM-nál, jelenleg két csapatot támogat és egy, az utazás- és szállásfoglalás területén tevékenykedő ügyféllel dolgozik együtt.

img_1285.jpgÁltalánoságban mit takar a Scrum Master pozíció, hogyan lehet leírni annak, aki esetleg még sosem hallott erről a szerepkörről?

Maga a scrum egy keretrendszer az agilis projektmenedzsmentben, ő határoz meg bizonyos szerepköröket a scrum csapatban, melynek ő a támogató vezetője. Tulajdonképpen olyan, mint egy coach, aki a csapatot támogatja annak érdekében, hogy az elérje a céljait, segít egy biztonságos légkör kialakításában. Olyat, ahol az emberek mernek hibázni, mely hibákból aztán tudnak tanulni és folyamatosan fejlődnek, megosztják egymással a tudásukat, az esetleges elakadásokat, amibe beleütköznek. Az ilyen csapatban az emberek hatékonyan tudnak együtt dolgozni, számíthatnak egymásra és a Scrum Master ahhoz is hozzájárul, hogy motiváltak, illetve sikeresek legyenek. Célja, hogy egy önműködő csapatot hozzon létre, ahol igazából már nincs is rá szükség. Követi azt a projektet, feladatot, amin éppen a csapat dolgozik, előrejelzéseket készít, facilitálja, koordinálja a csapatmegbeszéléseket, segíti a kommunikációt a csapat tagjai között és elhárítja azokat az akadályokat, amelyekkel a csapat szembesül.

Mennyire fedi mindez azt, amit az EPAM-nál csinál egy Scrum Master?

Vannak egyezőségek, de vannak plusz feladatok is, amik az EPAM-ban felmerülnek. Az EPAM egy szoftverfejlesztő cég, az ügyfelek megbízásait teljesítjük, ám az ügyfél sokszor mást követel meg, mint ami a „nagy könyvben” meg van írva a Scrum Master-i munkakörről, úgyhogy a pozíció vagy a munkakör eltérő is lehet annak függvényében, hogy mit várnak el tőlünk. Ezenkívül minden csapat más, úgyhogy egy Scrum Master-nek, mint egy puzzle-nek igazodnia kell a csapat képéhez, olyan formát kell öntenie, mely pontosan illeszkedik hozzájuk. Valamely csapatnál előtérbe kerülnek bizonyos feladatok, máshol háttérbe, mert a csapat már van annyira önműködő, érett, hogy önállóan meg tudják oldani ezeket. Az EPAM-nál kiemelt feladat az ügyféllel való kapcsolattartás, láthatóvá tesszük a csapat eredményeit, az éppen elérhető kapacitásaikat. Ami azért is fontos, mert a fejlesztők az idejük nagy részében fejlesztéssel szeretnének foglalkozni, hiszen ők ebben a legjobbak, ez egy olyan munka, amiben el kell mélyülniük és nem szerencsés, ha megszakítják őket ebben. Így a Scrum Master egyfajta védelmet is biztosít, hogy a csapattagok a munkájukra tudjanak fókuszálni.

Ez az első ilyen pozíciód, vagy már korábban máshol is dolgoztál ilyen szerepkörben?

Korábban más cégeknél, mint Scrum Master nem dolgoztam, az EPAM-nál is ez az első ilyen szerepköröm, viszont ezen a projekten már támogattam egy másik csapatot is korábban, majd jött egy lehetőség, hogy két újabb csapathoz csatlakozzak és éltem is ezzel a lehetőséggel. Így már két éve vagyok ezen a projekten és már három csapattal volt szerencsém együtt dolgozni.

Milyen tapasztalatra, képzettségre volt szükség ahhoz, hogy te ezt a pozíciót megkapd, illetve mire van szükség ahhoz, hogy valaki ebben a szerepkörben dolgozhasson?

Scrum Master-ek a leggyakrabban az IT szektorban kapnak lehetőséget, de most már nem csak IT cégek állnak át az agilis projektmenedzsmentre és vezetik be a scrum-ot. Az IT végzettség előnyt jelent, de nem feltétel, nekem sincsen szoftverfejlesztői végzettségem, képzettségem. Viszont előtte huzamosabb ideig az informatika területén mozogtam, felszedtem azt a tudást, azokat az alapvető ismereteket, amik elegendőek voltak ahhoz, hogy ebbe a pozícióba kerüljek. Közgazdászként végeztem, az egyetemen volt projektmenedzsment tárgy, tehát ezen a területen már voltak ismereteim, de ezeket természetesen még bővítenem kellett, illetve a scrum-mal jobban meg kellett ismerkednem. Ebben egyébként nagyon sokat segített az EPAM, számos kollégától kaptam segítséget, volt mentorom. Tudtam gyakorolni, különböző belső tréningeken, meetup-okon vettem részt. Amit még kiemelnék, hogy elég erős soft skill-ekre van szükség ebben a pozícióban, amik sok esetben az ember személyiségéből fakadnak, ezért nehéz ezeket elsajátítani, de természetesen nem lehetetlen.

S melyek azok?

A legerősebb, vagy legjelentősebb soft skill, szerintem a nyitottság. Az embernek folyamatosan aktívan kell figyelnie és magába szívnia az információkat, amik a külvilágból érkeznek. Jó kommunikációs, szervezési készségek is kellenek hozzá, továbbá jó rendszerezettség, jó időbeosztás, kreativitás, illetve empátia az emberek iránt, hiszen a Scrum Master egy csapatot támogat, folyamatosan emberekkel dolgozik együtt, akiket meg kell érteni, akikkel meg kell találni a közös hangot. Nagy előny még ebben a pozícióban, ha az ember lelkes, pozitív személyiségű, olyan, akinek általánosságban jó kedélye van és kellemes hangulatot tud maga körül teremteni.

Tehát a Scrum Master egy szuperhős. :-) Mi az, ami a szuperhősnek nehéz? Ami kihívás, amivel neki is meg kell küzdeni?

Nem tartom magunkat szuperhősnek, de van azért sok nehézség, amivel szembesülünk és nekünk is meg kell küzdenünk ezekkel. Például ilyen, hogy sokszor két tűz között vagyunk. A csapatot képviseljük, támogatjuk és szeretnénk, ha ideális környezetben dolgozhatnának, hogy a munkájukat gördülékenyen tudják végezni, másik részről ott van az ügyfél, az ő elvárásainak is meg kell felelni. E kettő között valahogy meg kell találni az egyensúlyt, hogy az ügyfél is elégedett legyen és a csapat is motivált és eredményes tudjon maradni. Szintén kihívás, hogy a csapatok folyamatosan változnak, az embereknek változhat az élethelyzete, vagy jöhet egy nehezebb projekt. Ilyenkor új kihívásokkal szembesülünk, úgyhogy a csapat érettsége folyamatosan változik. Megtalálni ezekre a problémákra a megfelelő megoldást sokszor nem egyszerű. De sokat jelent ebben például az is, hogy van agile meetup-nk is, aminek a szervezésében aktívan részt veszek és havi szinten találkozik az agilis közösség az EPAM-ban.

Hogyan épül fel a hierarchia ebben a szerepkörben, amiben te dolgozol?

Én is kezdő Scrum Master voltam az EPAM-nál, egy projektkoordinátori pozícióból váltottam erre a szerepkörre. A scrum guide pontosan leírja, hogy a scrum framework, azaz keretrendszer, hogyan is néz ki, ugyanakkor vannak projektspecifikus elemek is, amikkel meg kell ismerkedni. Nem elég a scrum-ot ismerni, hiszen sosincs olyan, hogy tiszta scrum, hanem más projektmenedzsment módszertanokból is fel kell tudni használni bizonyos jó gyakorlatokat. Folyamatosan bővíteni kell az embernek az eszköztárát, majd el kell kezdeni ezt a sok tudást átültetni a gyakorlatba, ami nem egyszerű. Gyakorlat teszi a mestert, a Scrum Master-t, úgymond. Úgyhogy először én is csak megfigyelő pozícióban voltam jelen, majd kaptam egy csapatot és szimultán végeztem a projektkoordinátori munkámat. Egy idő után, amikor sikerült elegendő tapasztalatot szereznem már két csapatot is el tudtam vállalni. Akik már tapasztaltabbak, akár három csapattal is tudnak támogatni. Ennél többet már nem szerencsés, mert nem jut kellő figyelem az emberekre, minden csapatra, minden projektre. Ha valaki már tényleg nagyon sok tapasztalatot szerzett, akkor egyfajta tanácsadói, agilis coach szerepkörbe léphet, ahol már csak egy adott probléma megoldására fókuszál, amiben ő tud segíteni, mert olyan széles az eszköztára, hogy tudja mit kapjon elő belőle.

Mióta az EPAM-ban dolgozol mi az, amit a legnagyobb sikerednek könyvelsz el?

Említettem már, hogy projekten először csak egy csapatot támogattam és nekem nagyon nagy ajándék volt, hogy elkezdhetek gyakorlati tapasztalatot szerezni. Majd viszonylag rövid időn belül, körülbelül nyolc hónap elteltével jött egy másik lehetőség, hogy két másik csapatot is átvehetek, akik egy elég fontos projekten dolgoztak. Több, nálam tapasztaltabb jelöltet is meghallgatott az ügyfél, de végül engem választott ebbe a pozícióba, ami számomra nagy sikerélmény volt. Majd utána ezt a határidős és egyben jogi vonatkozású projektet sikerült az egyik csapattal sikeresen teljesítenünk. Nagyon büszke voltam az egész csapatra, illetve nagyon örültem, hogy engem választottak, bizalmat szavaztak nekem és végül be tudtam bizonyítani, hogy képes vagyok erre a feladatra.

Számodra mi az EPAM lényege, hogyan írnád le?

Az EPAM kiváló szakmai közösséget jelent nekem, akikkel emberileg is nagyon jól együtt tudok működni. Korábbi munkahelyeimen sosem éreztem azt, hogy tényleg ennyire jól tudok másokkal együtt dolgozni és mindennap motiváltan kezdek bele a munkába. Olyan kiváló szakemberek dolgoznak ennél a cégnél, akiktől lehet tanulni és akik meg is akarják osztani ezt a tudást a másikkal. Mindennap történik valami izgalmas, valami, amitől az ember több lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://epam.blog.hu/api/trackback/id/tr216138266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása