Egy tech cég kulisszatitkai

Rendszerhibákból olcsó repjegy, majd Nr. 1 utazási blog - avagy egy szoftverfejlesztő pályamódosítása

2019. július 24. - KárpátiJdt

Az EPAM nagy utazója, Murnyák Dávid után egy olyan szoftverfejlesztővel készítettünk interjút ide, a LifeInTech blogra, aki autodidakta módon utazási szakértővé képezte át magát és vállalkozását is erre építette.

Tóth Ákossal, az Utazómajom utazási portál alapító tulajdonosával beszélgettünk.

toth-akos14.jpgAz Utazómajom megalapításának és felfuttatásának lassan ötéves története, nem a te teljes karrier történeted. Honnan és hogyan jutottál el oda, hogy ezt a vállalkozást megalapítsd?

Szegeden szereztem gazdasági informatikus végzettséget majd az IT-s karrierem is itt kezdődött. Bár egészen jól alakult, szoftverfejlesztőként dolgoztam, mégsem találtam meg, amit kerestem. Felkerültem Pestre, az egyik legnagyobb multihoz, ahol eleinte nagyon jól éreztem magam, - nem is találhattam volna volna jobb IT-s állást - mégsem volt „átütő siker” érzésem. Már akkor elkezdtem az utazással foglalkozni és végül munka mellett sikerült létrehoznom egy blogot, így szépen lassan kiváltottam a 9-től 5-ig tartó állásomat egy hobbinak induló, később vállalkozássá alakuló munkával.

Eleve vállalkozó típus voltál vagy csak menet közben alakult úgy, hogy azzá képezted magad a munka során?

Hogy valaki vállalkozó vagy munkavállaló, azt gondolom, 90 százalékban személyiség kérdése. Mindig is tudtam, hogy vállalkozni szeretnék. Bármit csinálok, bárhol vagyok, az egész napom arról szól, hogy ötletelek. Miből lehetne vállalkozást csinálni, mi az az ötlet, ami még nincs megvalósítva? Engem mindig nagyon motivált, hogy azon múljon a megélhetésem, hogy én mit teszek hozzá egy adott dologhoz.

Amikor majd’ 5 éve létrehoztad a blognak induló, ma már Utazómajom néven ismert utazási portált, akkor ez olyan dolog volt, amit még senki más nem csinált előtted?

Pont ilyen nem volt, csak hasonló. Arra „repültem rá”, hogy nagyon olcsó, le/elárazott repülőjegyeket osszak meg, ezeket a rendszerekben megbújó jegyeket keresgettem. Ez azt jelenti, hogy technikai problémák miatt tizedáron juthatott jegyekhez az utazó. Csak hogy néhányat említsek: különböző országokban, régiókban eltérő módon jelölik a tizedes jegyeket; valahol kettős ponttal, valahol sima ponttal, van ahol pontos vesszővel. Ezek a rendszerben összekeveredhetnek és nem mindegy, hogy 1000 eurónál van az a tizedesjegy vagy 10 eurónál. Nagyobb légitársaságok rendszerében is megtörténik, hogy ezek összekeverednek és bizonyos ideig, amíg nem javítják ezt a problémát tized-vagy akár századáron vehetünk repülőjegyet. De ilyen a valutaváltás is, többször megtörtént, hogy magyar oldalak is egy az egyben váltották az eurót és a forintot, azaz egy 700 eurós repülőjegy San Franciscóba 700 forintba került. Később rájöttem, hogy erre alapozni a vállalkozást hosszú távon és kiszámítható módon nem kivitelezhető, hiszen nem fogom tudni, hogy melyik légitársaság, mikor fog hibázni. Ekkor ismertem fel azt, hogy én tulajdonképpen egy szélesebb rétegnek szeretném megmutatni, hogy lehet olcsón is utazni.

toth-akos10-2.jpgAz utazás kapcsán kihagyhatatlan arról beszélni, hogy ez jelentős környezeti terhelés, hogy a repülős utak, milyen környezetkárosító hatással bírnak.

Ma már egyre több légitársaságnál van lehetőség arra, hogy a széndioxid kibocsátást megvásároljuk; plusz 5-10 eurós befizetéssel. Ezt az összeget a társaságok teljes egészében egy szervezetnek utalják át, melyek fákat ültetnek dél-amerikai, afrikai országokban. Amit megtehet az utazó, hogy ha messzebbre utazik, akkor nem pár nap, hanem hosszabb idő kedvéért ül gépre. Egyre több légitársaság repül olyan fáradt olajjal, amit újrahasznosítanak, többen bio üzemanyaggal. Ha egy meg akarjuk ismerni a helyi kultúrát, akkor inkább olyan fakultatív kirándulásokon vegyünk részt, olyan szolgáltatásokat keressünk, amivel a helyieket támogatjuk és nem egy nagy nemzetközi utazási irodát. Ezek könnyen megvalósítható megoldások, amik nem vesznek el az élményből, sokszor inkább fokozzák azt. Mindemellett azt gondolom, hogy a környezetvédelem terén van egy egész sor dolog az orrunk előtt, amit megtehetünk, és sokan mégsem változtatnak, ellenben hangoztatják az utazás káros mivoltát. Előbb ezeken kell és lehet változtatni.

Sokakat zavar az utazás kapcsán az is, hogy a turizmus felfutásával egyre több célpont vált afféle bakancslistás hellyé, ezáltal egyre kevésbé élhetőek ezek, akár az ott élők, akár az odalátogatók számára. Mi erről a véleményed?

Azt gondolom, hogy ezek a helyzeten adóztatással lehetne egy kicsit változtatni. Jelenleg nincs általános és mindenre kiterjedő megoldás arra, hogyan lehet a turistaáradatot bizonyos helyeken megfékezni, a gazdaságok jelentős részét egyre több országban a turizmus tartja el. Azért az elmúlt időszakban Thaiföldön és Ázsiában, - ahol legalább 20 százalékos volt a növekedés a turisták számában az elmúlt években - vannak jó példák is.  Thaiföldön, ahol a Part című filmet forgatták, bizonytalan időre lezárásra került az öböl, hogy az élővilág regenerálódjon. Az egyik kedvenc helyünkön, a Fülöp-szigeteken, a Boracay Islandon elektromos autók hálózatának létrehozása a cél, és kitiltják az összes többi, környezetszennyező járművet. Ha pedig nem szeretnénk sok turistával találkozni, akkor érdemes olyan célállomásokat keresni, amelyek kevésbé népszerűek vagy épp most kezdenek azzá válni.

Te szakértőként milyen trendeket látsz felfutni?

Annyira gyorsan változik a turizmus, hogy a trendeket megjósolni szinte lehetetlen. A fapadosok térhódítása megállíthatatlan, egyre olcsóbbak a repülőjegyek és egyre többen utaznak, így most ezek a légitársaságok megszervezik a hosszú távú járataikat is, így már elérhetővé válik az USA keleti partja, illetve akár Dél-Amerika és Afrikának bizonyos pontjai, sőt még Délkelet Ázsia is. A testreszabott repülőjegyek modellje egyre elterjedtebb, mindenki maga állíthatja össze, milyen szolgáltatást igényel az ülőhelyen kívül. Érdekes jelenség még a munkájukat feladó, világkörüli útra induló utazóké, akik a különböző országokban ilyen-olyan munkákból jutnak pénzhez vagy pedig egyszerűen koldulnak, egy táblával kiállnak, hogy Mongóliába szeretnének eljutni és erre gyűjtenek pénzt.

Mit ajánlanál azoknak, akik e helyett a megoldás helyett inkább a hagyományos módját választják az utazásnak és még nem találták ki idén nyáron vagy a következő néhány hónapban hova utazzanak?

Európán belül családdal is nagyon jó célállomás az Azori-szigetek, ez a Portugáliához tartozó, Atlanti-óceánban fekvő szigetcsoport. Viszonylag érintetlen terület, kevés turistával, gyönyörű természeti adottságokkal rendelkezik. Nagyon jó áron lehet nemcsak megszállni, hanem a különböző éttermekben, boltokban vásárolni is. Javasolom, hogy ne csak a fő szigetet nézzék meg, hanem kiránduljanak másik szigetekre is! Ha pedig hosszabb utat tervezne valaki, az egyik nagy kedvencünket, Costa Ricát ajánlom. Ez az ország a fenntartható turizmus jegyében gyakorlatilag mindent feladott, nincs hadserege sem, nem költ semmi másra csak a turizmusra, a nemzeti parkokra, rengeteg gyönyörű látványosság van.  

toth-akos5.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://epam.blog.hu/api/trackback/id/tr4914974358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.