Beszélgetés a Digitális Témahétről
Az EPAM elkötelezett a digitális írástudás fejlesztése és az IT szakma népszerűsítése iránt – kifejezetten a gyerekek és tinédzserek körében. A mai általános- és középiskolások számára természetes a technológia mindennapi jelenléte, azonban az intézmények az oktatásban, módszertani szinten még nem használják ki a benne rejlő lehetőségeket.
Többek között ennek feloldására indult útjára 2016-ban a Digitális Témahét, melynek során országszerte számos technológiai cég színes programokat kínál iskoláknak, hogy közelebb hozzák az informatikát és az oktatást. Mindemellett nem elhanyagolható, hogy a technológia létrehozóiról, a fejlesztőkről, a háttérről és a folyamatokról nagyon keveset tudnak a gyerekek, így a témahét részeként magába az IT szakmába is bepillanthatnak.
Ahogyan tavaly, úgy idén is számos programmal vettünk részt a Digitális Témahéten. Mindez azonban nem valósulhatott volna meg három fantasztikus EPAMos hölgy, Győri Judit, Kántor-Finta Gabriella és Plés Judit nélkül. Élményeikről és tapasztalatikról beszélgettünk velük.
Hogyan döntöttétek el, hogy beszálltok a Digitális Témahét programjainak megvalósításába?
Gy. Judit: Szegeden viszonylag egyszerű volt a döntés, hiszen egy négy fős delegált csapat – a Growth and Development – feladata az utánpótlás-nevelés. Mi tehát folyamatos kapcsolatban vagyunk a helyi általános- és középiskolákkal, egyetemekkel: egész évben különböző programokat, nyári gyakorlatokat, egyetemi előadásokat szervezünk nekik, így már-már evidens volt, hogy mi szervezzük a DTH-s programokat is.
P. Judit: Örömmel vettem részt a szervezésben, mivel fontosnak tartom ezt a kezdeményezést Debrecenben is folytatni, hiszen itt is sok iskola van, melyek diákjait a DTH-n keresztül el tudjuk érni. Az esemény célja, hogy az informatika fontosságára minél szélesebb körben felhívjuk a figyelmet, s úgy gondolom, hogy ez az EPAM-nak is kiemelten fontos feladat.
K. Gabi: Nagyjából 1,5 évvel ezelőtt, az EU Code Week-en keresztül csöppentem bele az iskolákkal való együttműködésbe, így magától értetődő volt, hogy a budapesti programokat én fogom szervezni.
Milyen programokat valósítottatok meg a DTH alatt, és hogyan éltétek meg ezeket?
Gy. Judit: A már működő iskolai kapcsolatokból és a tavalyi tapasztalatokból fakadóan láttuk, hogy milyen programokra van igény. Szegeden a rendhagyó osztályfőnöki óra, irodalátogatás és az E-kids Hackathon várta a jelentkezőket. Az osztályfőnöki órákat nagyon szerették a gyerekek és a tanárok is, hiszen itt közvetlenül a kollégáktól hallhattak arról, hogy mi is az EPAM, mit csinálunk és milyen munkakörök vannak nálunk. Az irodalátogatás olyan program, ami bepillantást enged a színfalak mögé, és amire év közben is folyamatosan jelentkezhetnek az érdeklődők, de a DTH alatt fókuszáltan tudtunk erre plusz erőforrást allokálni. A személyes kedvencem, az E-kids Hackathon volt, amit idén második alkalommal szerveztünk meg, ezúttal 45 diák alkotott 11 csapatot. A program valójában egy egész napos verseny, ahol a versenyző csapatoknak Scratch-ben kell megvalósítaniuk egy-egy projektet. Nem titkolt álmom, hogy mindez lassan egy városi szintű rendezvénnyé nőjje ki magát.
A sok programon felül volt még egy izgalmas kezdeményezés, melynek megvalósítása érdekében 6 szegedi IT vállalat fogott össze. A Szegedi Arany János Általános Iskolában a vállalatok saját speciális szakterületüket mutatták be 20 perc alatt, a diákok pedig folyamatosan, körforgásszerűen mentek teremről teremre és hallgatták meg az előadókat. Ezzel közel 280 gyereket értünk el!
P. Judit: Debrecenben a CoderDOJO-t, egy játékos gyakorlati programozási workshopot valósítottunk meg, amin kilencen vettek részt. Rendkívül örültünk neki, hogy elindult ez az eseménysorozat. A terveink szerint ez egy hosszabb távú kezdeményezés, idén még három alkalommal fogadjuk az érdeklődő diákokat. Az első eseményen JavaScript programozást tanítottunk a gyerekeknek, a további alkalmakon is hasznos informatikai, kódolási alapismereteket szeretnénk átadni a résztvevők számára. Mivel többen jelezték, hogy lemaradtak az első alkalomról, de mindenképpen szeretnének csatlakozni, így a konkrét programon még alakítani fogunk. Több vidéki iskola jelezte igényét a rendhagyó osztályfőnöki órára, így nem csak Debrecenben, Berettyóújfaluban is találkozhattak velünk az iskolások. Mindemellett természetesen az irodalátogatás nálunk is nagy siker volt.
K. Gabi: Idén Budapesten rendhagyó osztályfőnöki órákat tartottunk, valamint irodalátogatásokat vezettünk. Összesen 6 iskolába jutottunk el, ahol 250 diák vett részt az órákon. Emellett 11 irodalátogatás alatt 270 diák nézett szét az irodánkban. Ez utóbbinak különösen jó visszhangja volt, a kollégák nyitottan fogadták őket, például tableten mutatták meg a gyerekeknek azokat az alkalmazásokat, amiket épp fejlesztettek vagy teszteltek. Mindemellett a csoportok nagy része bepillantást nyerhetett az EPAM Garage tevékenységébe, ahol Göllner Balázs megismertette a diákokkal a 3D nyomtatás alapjait, Csernai Balázs pedig bemutatta a Google Daydream nyújtotta lehetőségeket.
Érkeztek olyan visszajelzések a gyerekektől, hogy szeretnének IT-sként dolgozni?
K. Gabi: Az EPAM-nál az utóbbi időben – többek között a Skool-on keresztül – egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk arra, hogy megmutassuk a lányoknak is, hogy az IT izgalmas és szerethető szakma, s nem csupán férfiak dolgozhatnak informatikusként. A DTH alatt jó érzés volt látni, hogy a lányok is egyre nyitottabbak és érdeklődőbbek a szakma iránt. Volt, aki színészi tervekkel érkezett, de az itt hallottak hatására teljesen belelkesült az infomatika iránt. Természetesen sokat jelent, hogy az irodai környezet nagyon megfogta őket, de az előadásokkal törekedtünk arra, hogy a szakmát hozzuk közelebb hozzájuk. Természetesen szinte mindegyik csapatban volt 1-2 gyerek, akik már alapból úgy érkeztek, hogy informatikusok szeretnének lenni, reméljük, hogy még tovább sikerült mélyítenünk ezt az elhatározásukat.
Mi volt a legjobb élmény?
Gy. Judit: Az egész DTH remek élmény volt, ebből az egyik a sok csillogó és érdeklődő szempár volt – ilyenkor érzi az ember, hogy megéri folytatni, hiszen tényleg felkeltjük a kicsik (és nagyok) érdeklődését. A másik pedig az E-kids Hackaton, hiszen idén több mint kétszer annyian jelentkeztek, és – ahogy mondtam – nekem különösen nagy álmom, hogy ezt még nagyobb szintre vigyük.
P. Judit: Mivel számomra ez volt az első komolyabb iskolákkal történő együttműködés Debrecenben, ezért a legmotiválóbb tényező, a kíváncsiság volt. Természetesen nem kellett csalódnom, sőt, kifejezetten izgalmas volt látni, hogy egy-egy előadás végére a gyerekek elkezdték azokat a szakszavakat és kifejezéseket használni, amiket az előadóktól, kollégáinktól hallottak. Valódi érdeklődést mutattak nem csupán a szakma, hanem a multikulturális környezet, a multinacionális vállalat iránt is, valamint kíváncsiak voltak a különböző – például utazási – lehetőségek és a szükséges idegennyelvek iránt is.
K. Gabi: Nekem is a legjobb élményt a gyerekek érdeklődő tekintete adta. Nagyon motiváló látni rajtuk az érdeklődést és a nyitottságot, és szuper élmény a sok pozitív visszajelzést hallani tőlük és a tanároktól is!
Hogyan készültök és hogyan készítitek fel a kollégákat a DTH-ra?
P. Judit: Első körben felmértük, hogy kik szeretnének önkéntesként részt venni a lebonyolításban, majd felvettem a kapcsolatot a szegedi csapattal, hogy megbeszéljük az ottani tapasztalatokat, élményeket. Mindezt egyeztettük az iskolákkal és az önkéntesekkel, így állt össze, hogy ki mit tud és szeretne csinálni.
Gy. Judit: A toborzást követően egyeztettem az önkéntes kollégákkal, hogy ki milyen feladatot menedzseljen. A tavalyi anyagok, prezentációk nagyon jó alapul szolgáltak, idén ezeket egészítettük ki. Az E-kids Hackaton előtt pedig közösen beszéltük át a mentorokkal, hogy ki miért felelős a versenyen.
K. Gabi: Hasonlóan Szegedhez, nekünk is több prezentáció állt már a rendelkezésünkre, így a jelentkező előadóknak ezeket kellett frissíteniük, átnézniük. Nálunk nagyon jól működött, hogy az „új” kollégákat összekötöttem a tavalyi résztvevőkkel, így könnyedén tudtak egyeztetni a tapasztalatokról, tervekről.
Jövőre is tervezitek a részvételt?
P. Judit, Gy. Judit, K. Gabi: EGYÉRTELMŰEN IGEN!
A DTH megvalósításában Szegeden 13, Debrecenben 8, Budapesten pedig 20 kolléga vett részt. Ezúton köszönjük a segítséget és az együttműködést! Találkozzunk jövőre is!