Egy tech cég kulisszatitkai

„A Business Analyst híd a stakeholderek és a fejlesztői csapat között.”

2021. szeptember 02. - Kanta Bogi

Hogyan lehet valaki Business Analyst és Product Owner egy személyben? Valójában elég egyszerűen, hiszen a projekteken betöltött szerepkörök nem is annyira feketék-fehérek, ahogyan azt elsőre gondolnánk. Erről a sokszínűségről beszélgettünk Rétfalvi Dénes Business Analysttel, aki egyúttal Product Owner is.

epam_blogcikk_retfalvi-denes-01.jpg

Rétfalvi Dénes

A gazdálkodási és menedzsment alapszakos tanulmányok befejezése után a mesterképzést  vállalkozásfejlesztés területen végezte Pécsett. Első munkája egy számviteli gyakornoki állás volt egy telekommunikációs cégnél, ahonnan később egy magyar KKV felé vezetett az útja, ahol Junior Business Analyst-kéntkezdett dolgozni. Ezt egy svájci cégnél betöltött, hasonló szerepkör követte, majd ugyanitt Project Managerként is kipróbálta magát. Az EPAM-ot mindezen tapasztalatok után azért választotta, mert azon túl, hogy sok jót hallott róla, úgy vélte, hogy a cégnél olyan strukúrált, fejlett és jól kidolgozott szabályrendszerben dolgozhat, ami nagy lehetőségeket nyújthat számára.

Jelenleg milyen szerepkörben tevékenykedsz?

Senior Business Analyst (BA) vagyok, az ügyfélnél pedig Product Owner(PO). Vannak átfedések a két szerepkör között, hiszen mindkettő egyfajta kommunikációs pozíció: hidat kell képeznem az üzleti stakeholderek és a fejlesztő csapat között, annak érdekében, hogy mindenki „egy lapon”legyen egy adott fejlesztésre vonatkozóan.


Ez egy speciális helyzet. Mi ennek a kettősségnek a lényege a pozícióidat illetően?

A Senior Business Analyst, ahogy említettem, sok feladatában megfeleltethető a Product Ownernek is. Persze az is meghatározza, miben különböznek mégis egymástól, hogy ki mit rak a két fogalom mögé tartalmilag. Az EPAM-nál van egy olyan skillset a BA-k kezében, hogy képesek másfajta szerepköröket is ellátni, ezáltal lehetőség nyílik arra, hogy ha az ügyfélnek igénye van mondjuk éppen egy PO-ra, akkor a BA azt is be tudja tölteni. Vagy a cég segítségével fel tudja magát erre a szintre fejleszteni.


Melyek a konkrét feladataid akár ehhez, akár ahhoz a szerepkörhöz?

Mindig van egy üzleti stakeholder, akitől beszerezzük az igényeket, a különböző kéréseket, melyek lehetnek tényleges feature-ök, amiket le kell bontani storykra, de lehetnek business problémák is, amiket meg kíván oldani a vállalat. Például, ha növelni szeretné az eladásokat, akkor nekünk erre kell megoldási javaslatot nyújtani. Amennyiben szigorúan csak a BA részét nézzük a teendőimnek, akkor általában már a kész igénnyel jön az üzlet egy megadott szerepkörön vagy stakeholderen keresztül, melyet tovább kell bontanom és megfelelően kommunikálnom a fejlesztők felé. A továbbiakban pedig az a feladat, hogy elősegítsem a kommunikációt e két csoport között annak érdekében, hogy valami olyan szülessen, ami ténylegesen megfelel az üzleti igényeknek, másfelől pedig technikailag is megvalósítható. A BA napi szintű kapcsolatban van a fejlesztő és a tesztelő csapattal, segít megválaszolni a nyitott kérdéseket. Utóbbiakkal annak érdekében, hogy tudják, milyen esetekre kell odafigyelni, hogy az adott termékjellemző megfelelő minőségben legyen ellenőrizve. Mindemellett mi BA-k felelünk azért is, hogy megfelelő tér álljon rendelkezésre ahhoz, hogy az üzlet felől érkező igényekből minél többet ki tudjunk elégíteni, hogy különböző módszertanok segítségével fel tudjuk mérni, mire van szükség.


Különböző iparágaknak dolgozva van-e különbség abban, milyen feladatok kerülnek még a BA feladatai közé?

Ez attól függ, milyen keretrendszerben dolgozik az ügyfél. Általánosságban már kész feature listával érkeznek, az adott üzleti problémára a team szolgáltatja a digitális megoldást.

A BA feladatait jellemzi még a priorizáció, az én esetemben itt ér össze két szerepkör: ha több vonalról érkeznek igények, akkor pl. azt a PO-nak kell egy roadmapbe rendeznie, majd pedig meghatároznia, hogy az igények milyen sorrendben kerüljenek kielégítésre.


Ha valaki teljesen más területen dolgozik BA-ként és vált az IT-ra, mire számíthat?

Szüksége lesz időre, míg beleszokik. Itt, az informatikában nagyon erős a hangsúly a különböző módszertanok ismeretén, ám az EPAM minden eszközt biztosít, hogy ezeket el tudja sajátítani az újonnan érkezett munkavállaló. Azt gondolom tehát, hogy a váltás nem kihívásoktól mentes, de megugorható. A szereppel jár az is, hogy flexibilisnek kell lenni és a tudásszomj is elengedhetetlen, hogy a BA akarjon megismerni új domaineket, technológiákat. Fontos az analitikus gondolkodás is, hogy gyorsan átlássa a helyzeteket. Lényeges a hatékony időbeosztás készsége, hiszen sok emberrel, sokféle kontextusban kell kapcsolatban lenni. Amit én legfontosabbnak gondolok, az pedig a jó kommunikációs készség, hisz nem elég megérteni a problémákat, azt tolmácsolni is kell a csapatnak.


Neked mi volt a segítségedre abban, hogy beilleszkedj és haladj a céljaid felé?

Számomra nagyon fontos volt a PTL-em, azaz a People Team Leadem, aki mentorként is részt vett az EPAM-os életemben és irányt mutatott, hogy melyek azok a pontok, ahol erősíteni lehetne és azokra a fókuszáltam. Részt vettem belső képzéseken is, különböző workshopokon, ezen felül hozzáférésünk van a LinkedIn Learninghez, ami segít, hogy elsajátíthassam az elméleti hátteret. A tudásmegosztás egyébként is nagyon nagy erőssége az EPAM-nak, a BA Academy-ben például előadóként is részt veszek, ami segít az újonnan jött BA kollégáknak felvenni a fonalat. Jöjjenek bárhonnan, legyenek bármilyen céljaik.

A bejegyzés trackback címe:

https://epam.blog.hu/api/trackback/id/tr3816677856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása