Egy tech cég kulisszatitkai

„Nálunk az elvárások és a célok sokkal jobban definiáltak.”

2020. szeptember 29. - Kárpáti Judit

A kulisszák mögé tekinteni ritkán adatik meg, főképp, ha egy olyan terület mindennapjaiba leshetünk be, ami szigorú szabályok mentén működik és csak olyanok ismerhetik ezt a világot, akik engedélyt kaptak rá, hogy itt dolgozzanak. Tyutyunkov Galin, Delivery Manager egy interjú erejéig bepillantást engedett azoknak a projekteknek a világába, amiket csak úgy ismerünk, ODC projektek.

galinkep.jpeg

Mindig izgalmas, hogy valakinek gyerekkorában milyen típusú érdeklődése volt, vajon ez vezetett-e jelenlegi szakmájához vagy akár éppen ellenkezőleg, valami teljesen mással foglalkozik ma.

Bár már elég régóta foglalkozom informatikával, a kollégákkal beszélgetve mindig meg szoktunk lepődni, hogy milyen különböző szakmákból landoltunk ezen a területen. Jómagam például képesített hajós vagyok, hajómotorokat is tudnék tervezni. De az informatika már középiskolás koromban is érdekelt, így elmondhatom, hogy fiatal koromból indul ez a vonzalom. Mielőtt megtaláltam azt, amit legjobban szeretek, a tesztelést, fejlesztettem már szoftvert, voltam projektvezető, sokféle területen kipróbáltam magam. Itt az EPAM-nál egy Vezető tesztelői szerepkörrel indult a karrierem, hét évvel ezelőtt, azóta is ezen a területen dolgozom, ugyanazokkal az ügyfelekkel foglalkozom. Sokaknak ez furcsa lehet, hiszen ennyi idő alatt már sok egyebet is kipróbálnak mások, de számomra ez így jó, élvezem és nagyon szeretem, amit csinálok. Jelenleg egy nagy nemzetközi bank fejlesztéseit vezetem Magyarországon, Delivery Manager-ként dolgozom, illetve én vagyok a projekten dolgozó kollégák vezetője adminisztratív területen is.

Azok a projektek, amiken te is dolgozol, úgynevezett ODC projektek. Mit takar általánosságban ez a rövidítés, hogy ODC?

Az ODC, azaz Offshore Development Center valójában azt fedi, hogy megpróbálunk egy olyan fejlesztői területet létrehozni, ami megegyezik az ügyfél irodáinak a felszereltségével és a technikai hátterével. Mi biztosítjuk tehát az összes olyan informatikai és emberi erőforrást, amit az ügyfél megkövetel a munka elvégzéséhez, jelen esetben egy bank szigorú előírásainak kell megfelelni, olyan fizikai környezetet kell teremtenünk, mely ezeket a nagyon szenzitív adatokat, információkat védi.

Mit jelent ez pontosan? Van-e különbség egy általános ODC projekt és egy ugyanilyen EPAM-os projekt között?

Úgy fogalmaznék, hogy minden egyes ODC projekt különbözik, hiszen az ügyfeleink sem egyformák. Minden egyes projektünk az adott ügyfél feltételeinek kell, hogy megfeleljen. Lehetnek ezek nagyon egyszerűek is, például kontrolláltabb területre való belépést fednek és semmi mást, ami minimális különbséget jelent egy normál irodai terület működésétől. Illetve a másik véglet, amikor igen komoly biztonsági és informatikai környezetet kíván meg az ügyfél, ahol többek között szigorúan ellenőrzött módon lehet belépni és kilépni, folyamatosan monitorozott munkakörülmények vannak, virtualizált környezetben dolgoznak a kollégák.

Nálatok van példa a kevésbé szigorúra és a nagyon szigorú protokoll szerintire is?

Igen, sőt, ugyanazon ügyfélnél, ugyanazon ODC projekteken belül is előfordulnak különböző feltételek. Lehetnek területek, ahova nem vihetsz be olyan elektronikai eszközt, amelyek nem jóváhagyottak és van, ahová a céges laptopot is nyugodtan beviheted, hogy megnézd a saját e-mailjeidet. De vannak olyanok is, ahova még egy tollat és papírt sem lehet bevinni. Itt, ahol én dolgozom, mindkettőre van példa. A projektjeink mibenléte, illetve az iparág meghatározza, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnünk. Ahogyan említettem is, mi egy nagy nemzetközi bank fejlesztéseit csináljuk, ezen belül sok-sok terület van, ebből adódóan más-más feltételeket szab az ügyfél is. Mert lehet, hogy olyan területen dolgozom, ahol szenzitív ügyfél adatokat láthatok és lehet, hogy van egy olyan projektem, ahol mondjuk a szabadságok nyilvántartását fejlesztik a kollégák és ott nem szükségesek annyira szigorú szabályok.

Előfordul, hogy egy ügyfél szigorú feltételeket szab, de egyébként nem biztos, hogy ez indokolt lenne?

Ez igen komplex dolog. Azoknak az ügyfeleknek, akik ilyen jellegű feltételeket követelnek meg, megvan az okuk arra, hogy miért ezen formátumban dolgoznak. Sokszor nem is az ő döntésük, hanem egy felügyeleti szerv követeli meg tőlük, hogy ilyen módon végezzék a munkájukat, így nekünk, mint beszállítónak nem lenne ildomos megkérdőjelezni, miért követelik meg ezt tőlünk is. Szoktunk tanácsokat adni mi is, egyeztetünk az ügyféllel, ez folyamatos kommunikáció és a mi tanácsainkat, észrevételeinket is figyelembe veszik.

A ti munkátok esetében különösen fontos a GDPR. Mi az, amire talán nem is gondol az ember ebben, de mégis oda kell figyelni?

Valóban, ez egy nagyon érdekes terület, folyamatosan figyelmet igényel. A követelmények egyike az is, hogy a személyes adatokat a lehető legszabályosabban kezeljük, nem csupán az ügyfeleinkét, hanem a saját embereink adatait is. Hiszen, mivel ez egy felügyelt terület, speciális kártyával lépünk be, mindenki a sajátjával és a kilépéshez is ugyanezt a kártyát használjuk. Ez tehát lehetőséget adna arra, hogy tárolni lehessen azoknak az adatait, akik ezen a projekten dolgoznak és ez akár visszaélésre is lehetőséget adhatna. Ugyanez igaz a kamerával megfigyelt beléptető kapukra is, melyek azt a célt szolgálják, hogy illetéktelenek ne tudjanak belépni. Azaz, mivel nem a saját fejlesztőkörnyezetünkben dolgozunk, hanem az ügyfél fejlesztői környezetét használjuk, ahova mindenki a saját azonosítójával lép be, az ügyfél akár kezelhetné azt is, hogy ki, mennyire produktív, hogyan dolgozik, hogy kommunikál, milyen szokásai vannak. A kollégáinkat felvilágosítjuk erről, elmondjuk, hogy mindez mennyi ideig kerül tárolásra és a kollégáknak van lehetőségük arra, hogy ne járuljanak hozzá ahhoz, hogy a személyes adataikat kezeljék vagy tárolják. Így, bár az információk az ügyfél birtokában lesznek, de nem tudja majd személyhez kötni azokat, hiszen nem azonosítható, kiről van szó.

Melyek a tipikus ODC követelmények?

Nagyon sok van és nagyon különbözőek, de azért van néhány jellemző. Ilyenek például a fizikai követelmények, azaz a munkaterület zárt. Olyannyira, hogy csak engedéllyel bíró kolléga tartózkodhat itt. Ahogy már említettem egy speciális kártyával lehet belépni és kamerás megfigyelés alatt vannak a kapuk. Ezenkívül azt is figyelnünk kell, milyen eszközöket és milyen módon visznek be, visznek ki a kollégák. Vannak olyan emberi tényezők is, amik megint csak a biztonságot hivatottak szavatolni. Ezekre külön tréningeken készítjük fel az itt dolgozókat, megtanítjuk nekik, hogyan kell ezeken a területeken belül végezni a feladataikat, milyen szabályoknak, adatbiztonsági előírásoknak kell megfelelni. Mivel az ügyfél, szeretne megbizonyosodni arról, hogy betartjuk ezeket a szabályokat, ezért időről-időre auditálnak minket. Ez történhet úgy is, hogy a megfelelő dokumentációkat bekérik, minden negyedévben vannak auditjaink, ahol végigjárják a területeket és megnézik, hogy az összes szabályt betartjuk-e. A fizikai biztonsági szabályokon túl vannak elektronikusak is, hiszen, ahogy említettem, virtualizált környezetben dolgoznak a kollegáink. Mindezeken kívül figyelnek arra is, hogyan és mit kommunikálunk, azaz a kommunikációt is monitorozzák.

Vannak, akik tartanak attól, hogy ilyen projektre kerüljenek. Mi ennek az oka? Van ennek az idegenkedésnek alapja?

Közel hét éve dolgozom ilyen projekteken, nem először találkozom ezekkel a dolgokkal. Azzal szoktam magyarázni ezt, hogy alapvető emberi tulajdonság, hogy az ismeretlentől félünk. Mert el lehet menni egy gyárlátogatásra és meg lehet nézni a gyárat, amiben majd lehet, hogy holnap dolgozni fogok. Ám, sajnos a mi ODC területünkre nem tudunk gyárlátogatást szervezni, mert ahhoz egyébként annak a kollégának már a projekten kell dolgoznia. Így csak elmesélni lehet, hogy itt dolgozni ugyanolyan jó, semmivel sem rosszabb, mint bármelyik más iroda területünkön. Érdekes feladatok vannak és teljesen „jól élhetők” ezek a projektjeink.

Kik azok, akinek tényleg nem javasolnád, hogy ilyen projekten dolgozzanak?

Senkit sem megbántva, de azt tapasztaltam, hogy azok a kollégák, akik szeretik a pörgős dolgokat, akik hozzá vannak szokva, hogy gyorsan összeraknak valamit és azonnal működik is, amit elterveztek, azoknak lehet, hogy ez a sok szabály nem fog segíteni. Ez egy kontrollált terület, így nem lehet a netről bármit „behúzni magamnak” és megcsinálni. Hisz akár emberéletek, súlyos dollármilliók sorsa foroghat kockán.

Megfordítva a kérdést, milyen az ideális kolléga? Milyen készségei vannak, mi az erőssége?

Azoknak való ez a munka, akik nyitottak arra, hogy olyan területeket is megismerjenek, amelyek nem általánosak, mely nem a technológia világa, hanem inkább üzleti terület, de akár az egészségügy is ilyen. Ezek a projektek erősen szabályozottak és nagyon rendszerezettek, ezért aki megfontolt, nagyon alapos, annak való inkább ez a fajta munka. Ám ezek a korlátok, szabályok nem terhet jelentenek sokaknak, hanem biztonsági faktort is, hiszen a munka minőségét is biztosítják. Nálunk az elvárások és a célok, sokkal jobban definiáltak. Nagyon sokat lehet ezekből a projektekből tanulni, többek között azt, hogyan működik egy ilyen nagy szervezet, mint egy bank.

Melyek azok a tényezők, amik kicsit kompenzálják azt, hogy ez a munka eltér az átlagostól?

A jelenlegi helyzet, nem egészen olyan, mint korábban, de bizony mi minden hónapban megünnepeltük a projektben dolgozó kollégák születésnapját tortával. Megtapsoltuk az ünnepelteket, beszélgettünk, jól éreztük magunkat együtt és a torták is mindig nagyon finomak voltak. Ezenkívül mivel a fejlesztői azért egy kreatív munka, próbálunk olyan környezetet teremteni, ahol a kollégák fel tudnak töltődni. Vannak játékkonzolok, el lehet vonulni egy fél órára és nyomkodni kicsit a gombokat, van két pingpong asztalunk, rendeztünk már pingpong bajnokságot is. Kioskokat üzemeltetünk az ODC területeken kívül, melyeken olyan dolgokat intézhetnek el, amiket a benti rendszereken nem. Mivel kicsit nehezebb a protokoll miatt csak úgy elugrani egy szendvicsért, ezért minden reggel kapnak az itt dolgozók friss reggelit, napközben gyümölcsöket, édességeket, gyümölcslevet.

Hogyan változtatta meg a munkátokat a járvány? Hiszen a ti esetetekben különösen nehéz feladat lehetett megfelelni az ügyfelek elvárásainak, a szigorú szabályoknak otthoni körülmények között.

Igen, kihívás volt számunkra és büszkén mondhatom, hogy a csapatunk felkészült volt, különböző terveket készítettünk előzetesen arra az esetre, ha nem tudunk majd bejárni az irodába. Március közepén, amikor úgy döntöttünk, hogy hazaküldjük a kollégákat, életbe lépett ez a terv. Egyrészt gondoskodtunk arról, hogy mindenkinek legyen eszköze, amin a munkáját végezheti, megbizonyosodtunk arról, hogy mindenkinek rendelkezésére áll az infrastruktúra ahhoz, hogy otthonról dolgozzon. Ezenkívül ügyfél oldalról is szükség volt számos olyan dologra, amivel ezt az új szituációt át lehetett hidalni, hiszen korlátoznunk kell az adatok kiszivárgásának a lehetőségét. Otthon nem állíthatunk kamerát vagy biztonsági őrt az emberek mellé, így tartottunk egy intenzív oktatást arról, hogy milyen szabályokat kell betartaniuk. Például ilyen az is, hogy a monitorjukra nem láthat rá senki más rajtuk kívül. Ez nem mindig volt egyszerű, hiszen nem mindenkinek olyan a környezete otthon, hogy ezt meg tudja valósítani. Arra is fel kellett hívni a kollégáink figyelmét, hogy bár fizikai akadálya nincs, mégse dolgozzanak kávézóban, mert ezzel megsértik a szabályokat. Meg kellett oldanunk a kommunikációs nehézségeket is, hisz amíg a csapat egy helyen dolgozik, addig ez sokkal könnyebben működik. Amikor virtualizált környezetben vagy és otthonról próbálsz valakit elérni, nem mindig megy olyan gördülékenyen. Ebből tanulnunk kellett és a csapatok saját maguk is elkezdtek „best practice-ket” alkalmazni, megosztották egymással is, ki, mit, hogyan csinál. Úgy gondolom, hogy végeredményben elég jól sikerült adaptálódnunk. Büszkén mondhatom, hogy a produktivitásunk sokszor még emelkedett is, ami pozitív irányba befolyásolta a dolgokat és még az sem kizárt, hogy az amúgy szigorú szabályokon az ügyfél ezután enyhíteni fog és hosszú távon is megmaradnak ezek a lehetőségek.

A beszélgetésünk elején gyorsan átugrottuk a hajós múltadat. Képes lennél még ma is megtervezni egy motort egy hajóba?

Nem, sajnos, ma már az autómban az olajszint nívópálcát sem húzom ki.

És a karrier, amit a hajók helyett választottál bejött? Jó hajóra szálltál?

Nagyon szeretem, amit csinálok, előremutató és pozitív dolgokat hozunk létre. Lehet, hogy nem életeket mentünk, mint egy mentőhajón, de lehetőséget biztosítunk az ügyfeleink számára, hogy produktívak és eredményesek legyenek.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://epam.blog.hu/api/trackback/id/tr4916212542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása