Egy tech cég kulisszatitkai

Home Office finomhangolás – lépjünk szintet!

2020. május 05. - KárpátiJdt

epam_1.jpgAz a tény, hogy jelenleg a lakásod a munkahelyed, még mindig tartogat kérdéseket. E cikkben megkíséreljük átfogóan számba venni, hogy mire lehet az alapokon túl szükséged a hatékony és kényelmes munkavégzéshez. Ha pedig az élet úgy hozza, éljen a kreativitás és az egyedi, "csináld magad" ötletek.... :-)

Zajszűrés és mesterséges alapzaj

Ha zavarnak a lakás, a ház zajai, vegyél fel egy zajszűrős fejhallgatót, kapcsolj be egy pihentető vagy éppen energetizáló zenét! A Spotify-on és youtube-on túl plusz ötlet arra, hogy kizárd a neszeket és zajokat a noisli.com, Soundcloud,  Deezer azonban ha pont, hogy hiányoznak a munkahelyi zajok, pl. a kávéfőző hangja, háttérben confcallozó kollégák, standupoló csapat vagy a nyomtató zúgása, akkor ezt is pótolni tudod: https://soundofcolleagues.com/.

 

lego.jpgho_3.jpgKábelkígyók helyett

A kábelrendezés is fontos, hogy ne gabalyodjanak folyton a lábadra a huzalok: használj tépőzáras rendezőt és a zsinórok lehetőleg az asztal mögött fussanak. Ha nincs kábelrendeződ, akkor megteszi egy egyszerű szalag vagy zsinór is, de jól jöhet egy iratkapocs. Vagy néhány legofigura, esetleg néhány guriga toalettpapír belső...

 

 A jó fény és a kellemes klíma titka

A szemészek szerint az íróasztal számára ideális hely az ablak közelében van, ha azonban nincs lehetőséged erre, akkor is érdemes figyelned a (lehetőleg természetes) fényre. A legjobb, ha a fény forrása a számítógép feletti részről és arról az oldalról érkezik, amelyik kezünket dominánsan használjuk. Olyan lámpát válassz, aminek a fényerejét és magasságát is magad állíthatod be (ez utóbbira is léteznek kreatív megoldások)!  Nem mindegy a fény tónusa sem, a legjobb megoldás egy melegfényű (2700-3300 К) LED-es lámpa. Ez nemcsak a szemnek ideális, hanem gazdaságos és zöld megoldás is egyúttal. A fény mellett figyelj a levegőre is, kétóránként ajánlott szellőztetni!

 Az ergonómia kulcsai: szék és asztal

Úgy döntöttél, hogy beruházol egy új asztalba? Mindenképp ügyelj a méretekre! Az ortopéd szakorvosok ajánlása szerint az íróasztal szélessége nem lehet kevesebb, mint 60–80 cm, a hossza pedig 120–200 cm. Üléskor kb. 20 cm távolságnak kell lennie a térd és az asztal között. Akkor is igyekezz beállítani ezeket a távolságokat, ha egy már meglévő asztalt, szekrényt vagy alkalmatosságot használsz munkaállomás gyanánt! A praktikus ötletek itt is beválnak, néha elég egy könyvet vagy néhány teamécsest helyezni a gép alá és máris kényelmesebb, egészségesebb használni.

epam3jo.jpg

 

Ami a széket illeti, itt a legfontosabb szabály, hogy az ülőfelület ne legyen kemény! Puha és lekerekített formájú az ideális, mert így az erek nem lesznek nyomásnak kitéve. Ha kemény felületű széked van, tegyél rá párnát! Új szék vásárlásánál olyat érdemes választani, aminek állítható az ülésmagassága, a háttámlája, annak dölésszőge és keménysége és egy jó kartámasz sem hátrány! Ha megvan az új szék, jöhet a számítógép beállítása, ülő helyzetben helyezd el úgy a monitort, hogy a képernyő felső harmada szemmagasságban legyen, ezáltal csökkenthető a nyak megterhelése.   

 

Fókuszban a szemek

 A szem és a monitor közötti optimális távolság 50-70 cm, amit legkönnyebben úgy ellenőrizhetsz, hogy egyenesen a székben ülve kinyújtod a karodat. Ha az ujjhegyek érintik a monitort, akkor jó a távolság! Ha nyújtózkodnod kell, hogy elérd a monitor, akkor túl messze van, ha rá tudod tenni a tenyeredet, túl közel! A kezed a billentyűzettel és az egérrel 10-30 cm-re lehet ideális esetben az íróasztal szélétől. 40-60 percenként pihentesd a szemedet, tarts szünetet és fókuszálj néhány percig egy közeli tárgyra! Majd hunyd be a szemed erősen és egy percig pislogj gyorsakat! Végül masszírozd meg gyengéden a szemhéjadat! Kipróbálhatod a célzott szemtornát is! A szemnek pihentető lehet a nap végén egy gélmaszk is, mely enyhíti a fáradtságot és csökkenti a feszültséget.

 Nem mindegy az sem, hogyan ülsz!

Az ülőmunka következményei a hát-és nyaki fájdalmak, a rossz testtartás és rossz vérkeringés, ám ezek kis odafigyeléssel elkerülhetők! Ellenőrizd, hogy

  • a gerinced alsó szakasza a szék hátára simul-e,
  • a kezed és az alkarod egy vonalban van-e,
  • a könyököd a kartámlán van-e,
  • a csuklód támaszkodik-e,
  • a combjaid párhuzamosak-e a padlóval,
  • a könyököd és a térded derékszögben van-e,
  • a talpad a padlón nyugszik-e!

 Az ortopéd szakorvosok 40-50 cm-es ülésmagasságot és 100-120 dölésszögű szék háttámlát javasolnak! Alternatíva lehet az ülésre az álló íróasztal is, illetve ennek hiányában egy bárpult vagy konyhapult is. Ha túl alacsony, akkor itt is besegíthet néhány könyv, konyhai lábas vagy egy spéci állvány.

ho_8.jpg

Reméljük, sikerült otthon kényelmes, minden szempontból a munkát a legjobban szolgáló munkahelyet kialakítani és tokától bokáig ergonomikusan beállítani, ám, ha úgy érzitek a listánk nem teljes, várjuk jól bevált ötleteiteket, tippeket!

Képek forrása: Pinterest, EPAM

A bejegyzés trackback címe:

https://epam.blog.hu/api/trackback/id/tr715661336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.