Egy tech cég kulisszatitkai

„Ez a munka az elhivatottságról, a szenvedélyről szól nekem, az életem része.”

2019. március 06. - EPAM

scratchonline.jpg

Az októberben meghirdetett EPAM ScratchONline versenyre 27 csapat nevezett, közülük kerültek ki aztán a döntősök, akik múlt hét pénteken prezentálták a fejlesztéseiket. A csapatok négy különböző téma közül választhattak, a legtöbben mégis az őszi EPAM Social Hackathon témáját, az élelmiszerpazarlás problémakörét választották. A győztes csapat is erre fejlesztett megoldást; Simon Márton 8. évfolyamos és Laczkó Örs 9. évfolyamos diákok a budapesti Kerék Általános Iskola és Gimnázium tanulói, informatika tanáruk Kondorné Kovács Irén terelgetésével egy, a komposztálásra kihegyezett játékot fejlesztett, amely amellett, hogy edukál, remek szórakozást is nyújt. A srácokkal és tanárukkal a döntő után beszélgettünk.

Amikor rátaláltál az EPAM ScratchONline versenyre, miért gondoltad azt, hogy Neked, a tanítványaidnak ebben részt kell vennie?

Kondorné Kovács Irén: Elkötelezett és lelkes informatika tanárnak tartom magam. Nyitott vagyok minden programozási projektre. Amikor az interneten megláttam a versenyfelhívást, arra gondoltam, hogy vannak tanítványaim, akik kihívásnak éreznék a versenyen való részvételt, a feladatot. Nekem is nagyon fontos volt ez a munka. A prezentáción a leadás előtti napon még késő éjjel is dolgoztunk. Örssel a Facebookon, Marcival a gmailen keresztül tartottuk a kapcsolatot. Ők maguk készítették el a projektet, jó magam a véleménnyel segítettem őket, hogy próbálják ne csak programozói szemmel keresni a megoldást.

A szüleitek mit szóltak ahhoz, hogy késő éjszaka is a net előtt ültetek?

Marci: Örültek annak, hogy egy ilyen projekten dolgozunk. Megengedték, mert tudták, hogy másnap el kell küldeni a prezentációt.

Örs: Az én édesanyám már megszokta, hogy időnként éjfélig, is fennmaradok egy-egy projekten dolgozni. Örül, hogy fejlődöm, tanulok belőle.

Hogy találtatok ti ketten egymásra, mint csapattagok?

Marci: Akkor ismerkedtünk meg, mikor Irén néni, az informatika tanárnő beszámolt a versenyről, tehát az EPAM ScratchONline kapcsán találkoztunk először.

KKI: Marci időnként a telefonját mutatta, hogy milyen programot készített otthon. Örs pedig, az informatika órákon igyekezett a számára „üresjáratot” kitölteni azzal, hogy a Scratch programmal kísérletezett. Ezért, gondoltam azt, hogy e két elkötelezett programozó jó páros lesz a versenyen.

Úgy tűnik, hogy jó „edző” vagy, ha megláttad bennük a csapatot és sikerre vitted őket.

KKI: Nagyon örülök, hogy nyertek! El kell mondanom még azt is, hogy Örs két héttel ezelőtt a Vezető Informatikusok Szövetsége által kiírt versenyen is nyert.

Ahhoz, hogy ezeken a versenyeken nyerni tudjatok, gondolom biztos tudás és tapasztalat szükséges. Mióta foglalkoztok programozással?

Marci: Egy-két éve. Bár engem már kicsiként is érdekeltek a műszaki dolgok.

Örs: Nyolcadik év elején az iskola által nyertem egy ösztöndíjat, így fél évig ingyen tanulhattam a Logiscool-ban, ahol egy Scratch alapú oktató felületen kezdtem el gyakorolni teljesen kezdőként. Félévkor egy bemutató projektet kellett csinálni arról, mit tanultunk ebben az időszakban. Ezalapján az oktató és a vezető tanár úgy gondolták, hogy a két évvel idősebbek csoportjába helyeznek át. Ez hatalmas lökést adott nekem, a Scratchen kívül egyre több programnyelvvel kezdtem el foglalkozni, megismertem az adatbázis-kezelést is. A megszerzett tudásra alapozva önképző jelleggel tanulok azóta is. Sokat köszönhetek az oktatóimnak és rengeteget tanultam szakkönyvekből is.

A versenyt a zsűri értékelése alapján azért nyertétek meg, mert túl a programon, amit fejlesztettetek, maga a prezentáció, az előadásmód, a teljes koncepció igazán profi és összetett volt. Irén, mit gondolsz, miből táplálkozhatott ez a komplexitás, kreatív hozzáállás?

KKI: Nemrég egy olyan tanfolyamon vettem részt, amely a tehetségekkel foglalkozott, illetve azzal, hogy maga a tehetség fogalma a pedagógiában mennyire nehezen megfogható. Az ott szerzett tapasztalatok is azt igazolják, hogy tehetség utat tör magának. Nem kell, mindenben kiemelkedőnek lennie, de ha abban, ami iránt érdeklődik, abban igazán jó, akkor a tehetsége megmutatkozik. Fontos még a támogató közeg, legyen a háttérben egy támogató felnőtt, hogy a tehetséges gyermek fejlődését segíteni tudja.

Hogyan élitek meg Ti ezt a sikert?

Marci: Nagyon örültem neki és a legnagyobb eredménynek azt érzem, hogy a prezentációt ilyen jól sikerült előadnunk. Korábban nem volt ebben tapasztalatom, sosem hittem volna, hogy ennyire jól elő tudjuk adni, min dolgoztunk. Nekem ez ad sokat most, hogy megtapasztaltam, hogy igenis meg tudjuk csinálni.

Örs: Nekem az jelenti most a legtöbbet, hogy kaptam egy reális visszajelzést. Hogy az, amit és ahogyan csinálok, a korosztályomhoz képest, sőt egy nagyobb korosztályi spektrumon is kiemelkedik, hiszen 17 évesek is jelentkeztek. Most rövid időn belül másodszor lett első egy projekt, ami a kezem közül kerül ki. Ez egy óriási erőt ad ahhoz, hogy a továbbiakban is küzdjek. Meg persze önbizalmat is, hogy a korosztályomhoz képest ügyes vagyok.

Kevesen tudják 14-15 évesen, hogy mivel szeretnének foglalkozni, de ez a ti esetetekben egy nyomvonalat mégiscsak feltételez.

Marci: Vannak olyanok, akik már fiatalon tudják, mit szeretnének felnőtt korukban csinálni. És ha tényleg nagyon akarja, tesz is érte, akkor el tud majd helyezkedni ebben a szakmában és élvezni is fogja, amit csinál. Nekem is ez a tervem, informatikus leszek.

Örs: A programozásban látom a jövőt és főleg a mesterséges intelligenciák, meg a különböző machine learning technikák érdekelnek. Szeretnék további programnyelvet elsajátítani, azért, hogy bármilyen fejlesztői környezetben megálljam a helyem később. Nekem ez a munka nem a pénzről fog szólni csupán, ez egy elkötelezettség, elhivatottság és egyfajta szenvedély is, ami része az életemnek.

A nyertes projekt (játék) itt érhető el:  https://scratch.mit.edu/projects/271682906/

A bejegyzés trackback címe:

https://epam.blog.hu/api/trackback/id/tr7714670065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása