Egy tech cég kulisszatitkai

“Attól tartottam a gyerekvállalás megakasztja a karrieremet.”

2019. március 06. - EPAM

Belehúztunk és a februári, “Mi, EPAM-os Nők” meetup sorozat harmadik eseménye után már itt is a negyedik, ezúttal Szegeden! A “Mi, EPAM-os Nők” - Nőnapi Meetup Szeged azt járja körül,  hogyan lehet sikeres egy nő az IT szektorban, mindezt szakmai életutakkal, karriermodellekkel illusztrálva azoknak, akik vagy már informatikában dolgoznak vagy még csak érdeklődnek. A meetup meghívott vendége Jász Judit, a Szegedi Tudományegyetem Szoftverfejlesztés Tanszékének adjunktusa, programtervező matematikus, informatikus kutató és oktató lesz. A megszokott “meetup bemelegítőben” elsőként vele beszélgettünk.

tumblr_inline_pnmqtqgae31ufjprf_540.jpg

Mennyiben alakult a karriered “lineárisan”, azaz eleve informatikai pályára készültél?

Olyan pályát kerestem, ami matematikai gondolkodásmódot igényel, de ami talán jobb megélhetést biztosít, mint ha matematikusként helyezkednék el. Amikor a felvételi jelentkezésekre került a sor, megjelöltem a matematikus, a fizikus és a csillagász szakokat is - a programtervező matematikus szak mellett. Bár nemigen tudtam, inkább csak sejtettem ez utóbbi mit takar, ráadásul nem is volt saját számítógépem. Amikor például megnyertem egy matekversenyt és ezzel egyhavi internet előfizetést, még ezzel a lehetőséggel sem tudtam élni. Előnyként könyveltem el ugyanakkor, hogy volt egy nagyon jó középiskolai számítástechnika tanárom, aki a nyári szünetben postai úton levélben küldte el az érdeklődő diákjainak a programozási feladatokat. Neki köszönetően sokat tanultam ezen a téren. Végül felvettek és programtervező matematikusként végeztem, sőt még a PhD fokozatot is megszereztem, így most már az ‘Informatika Tudományok’ doktora is vagyok. 

Volt előtted olyan példa, amit követni tudtál? Mégis mi volt vonzó számodra ebben a szakmában?

“Édesanyám matematika tanár, apukám vegyész, így a reál tantárgyak szeretetét talán örököltem. Nagyon tetszett, hogy a feladatok állandóan megújulnak és mindig keresni kell a megoldást. Szeretem ezt a fajta kihívást, ösztönöz és mindig fejlődhetek általa.”

Mi volt az a tényező, amitől nőként legjobban tartottál és alaptalannak bizonyult a munkáddal kapcsolatban?

“Leginkább attól tartottam, hogy a családalapítás, a gyerekvállalás miatti kiesés problémát jelent majd. Ez egy kifejezetten gyorsan fejlődő szakma, egy év alatt is nagyon sok újdonság jelenik meg. Aztán menet közben rájöttem, hogy az új dolgok megismerése nem is akkora gond, mint a tudományos aktivitásból kiesett idő, dacára annak, hogy ez a munka akár otthonról is végezhető.”

Azon a területen, ahol dolgozol, milyen arányban dolgoznak jelenleg nők?

“Az intézetben az összes oktató csupán 15 százaléka, a tanszéken dolgozó  programozók legfeljebb 10 százaléka nő; világszinten a becslések szerint az informatika területén kutató nők aránya a duplája, 20 százalék lehet. “

Szerinted mi a kulcsa annak, hogy sikert érj el a technológiai iparban nőként? Egyáltalán van még létjogosultság ennek a kérdésnek?

“A siker kulcsa a tudás, a gyakorlat, és nem az, ki milyen nemű.”

A bejegyzés trackback címe:

https://epam.blog.hu/api/trackback/id/tr9814670115

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása