Ha nincsenek kérdéseid, mert biztos vagy benne, hogy „a gyerek” online nevelése a legjobb úton halad, egyensúlyban van a képernyőidő az offline tevékenységekkel, akkor ez a cikk nem neked szól! Mindenki másnak nem csak válaszokat, de hasznos tippeket is adunk a Pszichológus Pasi, Tóth Dániel segítségével.
Hol kezdődik a probléma?
A szülőség és az aggodalom kéz a kézben járnak, ez a dolgok rendje; de hogy a „kapcsolatuk” mennyiben marad kiegyensúlyozott, az már tudatosság kérdése. Kézenfekvő segítség ebben, ha utánanézünk, tájékozódunk azokban a kérdésekben, amik foglalkoztatnak, esetleg szorongást keltenek bennünk a gyereknevelés kapcsán.
Jelenleg talán az egyik listavezető e tekintetben a kérdés, hogy van-e okunk aggódni, ha a gyerekeink az elmúlt időszakban jóval több időt töltöttek online, mint a korábbi években? Tóth Dániel, a Pszichológus Pasi segítségével (aki maga is gamer, és szakterülete a technológia pszichológiája) összeszedtük, mi jelent valóban problémát, és mikor nincs ok az álmatlan éjszakákra:
Problémát jelenthet ha:
- nincsenek keretek;
- nincs napirend: a gyerek akkor kel és akkor fekszik, amikor csak akar, lévén úgysincs holnap suli;
- maga a szülő felkészületlen a digitális világ sajátosságait tekintve.
Jól csinálod ha:
- vannak alapvető szabályok a családban, amiket mindenki be is tart;
- az online és offline idő strukturált, erre is vonatkoznak szabályok;
- van rendszeres közös, offline, szabadtéri időtöltés a gyerekekkel.
Ha mégis úgy érzi a szülő, hogy kicsúszott a kezéből az irányítás, Dániel szerint a leggyorsabb és leghatékonyabb megoldás, hogy visszaállítja a kereteket és újra életbe lépnek az alapvető szabályok, függetlenül attól, hogy járnak-e a gyerekek iskolába vagy otthonról, online zajlik az oktatás. „Ahogy a pandémia szorongással teli időszakának dacára sem mondtuk azt tizenéves gyerekeinknek, hogy ideje megismerkedni a pálinkával, úgy a „digi” dolgokkal kapcsolatban is tartanunk kell magunkat a következetességhez és bizonyos szabályokhoz” – mondja Tóth Dániel.
Pozitív hozadék
A szakértő szerint azonban hiba volna azt hinni, hogy kizárólag rosszat hozott az elmúlt időszak az életünkbe. „Ha lesznek pozitív hozadékai a járványnak, akkor az egyik az lehet, hogy sok szülőben most tudatosul, hogy nem lehet a gyeplőt teljesen bedobni, és hagyni, hogy a gyerekek szabadon kóricáljanak az online térben. Muszáj a digitális nevelésben nagyobb tudatosságot gyakorolni, mint korábban, meg kell tanulni, hogy ma nem nevelhetjük a gyerekeinket ugyanazzal a repertoárral, mint amivel minket neveltek.”
Amellett, hogy sokunk számára világossá vált, min kell változtatnunk, az előnyök közé sorolandó az is, hogy a gyerekek a digitális eszközök használatában nagyot léptek előre. A „kütyüzés” segíthet bizonyos készségek fejlesztésében is; egyre több kutatás mutat rá, hogy többek között:
- a kreativitást,
- a koncentrációt,
- és a munkamemóriát is fejleszti.
Nem ellenfél, szövetséges
Amikor „újra kezünkbe vesszük a gyeplőt”, nem mindegy az sem, ezt hogyan tesszük. „Azt szoktam javasolni, hogy ne erővel feszüljünk neki a megoldásnak! Harc helyett alakítsuk úgy a helyzetet, hogy a gyerek ne ellenfélnek, hanem szövetségesnek tekintsen bennünket. Legyünk nyitottak és érdeklődőek az online dolgai iránt, ismerjük meg a kedvenc influenszerét, videójátékát! Ehhez már hozzátehetjük azokat az értékeket, gondolatokat, amelyekkel segíteni tudunk neki, hogy eligazodjon az online világban. Így együtt fejlődve, egymástól tanulva a digitális világ nem szülői tilalomfa, hanem lehetőség lesz a gyerekeinknek.”